چکیده:
امروزه یک اصطلاح خاص دردانش پزشکی است و مفهوم کلی آن «اعطای مرگ خوب وراحت به بیمارلاعلاج و دردمند در شرایط خاص با انگیزه ترحم و خیرخواهی» است. بحث درمورد درستی یا نادرستی این مساله ازجهات گوناگون به ویژه از منظر دین و واخلاق از اواخر قرن نوزدهم درغرب اوج گرفت و با گذشت زمان به یکی از مباحث چالش برانگیز درحوزه اخلاق و حقوق پزشکی تبدیل شد. هدف این مقاله بررسی پیشینه اتانازی درتاریخ پزشکی غرب و جهان اسلام می باشد. در این پژوهش مروری برای جمع آوری اطلاعات به کتب و مقالات منتشرشده درخارج وداخل و هم چنین به پایگاه های مختلف اطلاع رسانی از قبیل:،Blackwell ،Noormags ،Oxford Euthanasia.com ،Hawzeh.net ، elm.ac.ir Iran Medex ، ISI، Irandoc، مراجعه شده است. ابتدا با استفاده از کلید واژه های اتانازی، به مرگی و مرگ راحت داده های لازم جمع آوری و سپس مورد تجریه و تحلیل قرار گرفت. اگرچه سابقه علمی وعملی اتانازی درجهان غرب بسیار طولانی است اما ورود این واژه به حوزه دانش پزشکی به عنوان یک اصطلاح، به قرن شانزدهم میلادی بر می گردد و در قرن بیستم به یک مساله چالش برانگیز در اخلاق وحقوق پزشکی تبدیل شده و کتب و مقالات زیادی در این موضوع نوشته شده است. این مساله در جهان اسلام سابقه چندانی ندارد. پژوهش های انجام شده در غرب در ارتباط با مساله اتانازی و در جهان اسلام، پاسخ گوی نیازها و پرسش های روزافزون بیماران، پزشکان و عموم جامعه، در مورد تبیین مسایل شرعی، قانونی و اخلاقی مربوط به این مساله نیست. از این رو پیشنهاد می شود که مراکز علمی جهان به ویژه ایران، پژوهش درمورد آن را در اولویت تحقیقاتی خود قرار دهند
خلاصه ماشینی:
وی جزییات تلاش هایش برای تشکیل هملاک و قانونی کردن خودکشی به کمک پزشک را در بخش دوم کتاب دیگر خود با عنوان«زندگی خوب، مرگ خوب »توضیح داده است.
اما پیترسینگر در کتاب های «اخلاق کاربردی»، «اخلاق عملی»، « بازاندیشی در مورد زندگی و مرگ » اساسا معتقد است که بشر امروز نیاز به تاسیس یک «اخلاق جدید » دارد، یک اخلاق علم گرا که احتمالا بتواند دلایل مقبول تری برای انچه امروز « قتل ناموجه »خوانده می شود عرضه کند.
ازاین پس «اتانازی» به مفهوم «اهداء مرگ داوطلبانه به بیماران لاعلاج» مورد توجه قرار گرفت و به دنبال آن بحث «حق مرگ» و «مرگ باعزت» به عنوان مبنای مشروعیت حقوقی آن به میان کشانده شد و هم زمان حرکت هایی نیز برای قانونی کردن آن آغاز گردید.
در بریتانیا «انجمن مرگ ترحمی» در سال 1936 اولین گردهمایی خود را تشکیل داده و لایحه ای را برای قانونی کردن این مساله به مجلس لردها فرستاد، اما رد شد.
این درحالی است که پاپ ژان پل دوم درسال ۱۹۹۵طی بخشنامه ای استفاده از تمامی امکانات موجود پزشکی برای جلوگیری از مرگ را ضروری اعلام کرده بود.
Ethics and History of Medicine Research Center, "Introduction to the History of euthanasia at the end of the Second World War", Available in: www.
Abbasi M, "New challenges facing killing compassionate medical ethics and rights, Journal of " the monthly Information Wisdom and knowledge, No 6: 167-170; (Persian).
Hemmati AR & others, writing about euthanasia, Research ethics, medical history, no date.