چکیده:
رشد نوین اقتصادی، از دانش و اطلاعات سرچشمه می گیرد. این امرموجب افزایش اهمیت سرمایه فکری به عنوان مقوله ای پژوهشی واقتصادی شده است. وبه دلیل نقش و سهم فکری در پیشرفت مدیریتی، فنی و اجتماعی اقتصاد،این مقوله امروزه موضوع تحقیقات جدید قرار گرفته است، به گونه ای که دانش سازمانی، عامل اصلی مزیت رقابتی و خلق ارزش شناخته شده است. بنابراین، دستیابی به مزیت رقابتی و بقای سازمان در گرو توانایی آن در خلق، ذخیره، توزیع و کاربرد دارایی هایدانشیاست. اندازه گیریسرمایه فکری بر اساس رویکردی راهبردی از دارایی های نامشهود استوار است. اثر این دارایی هابرمبنای میزان خلق ارزش ومنافعی که برای سازمان درپی دارد،سنجیده می شود. درسال های اخیر برای اندازه گیری سرمایه فکری، چندین رویکرد و الگو مطرح شده است. این مقاله رویکردها و الگوهای اندازه گیری سرمایه فکری رابه اختصار مرور می کند
خلاصه ماشینی:
مشکل اصلی این است که امروزه به رغم افزایش اهمیت داراییهای نامشهود و سرمایه فکری در شرکت ها، اغلب سامانه های حسابداری سنتی قادر به اندازه گیری سرمایه فکری شرکت ها و انعکاس آن در صورت های مالی نیستند.
میباشد که روش های حسابداری مدرن آن ها را مد نظر قرار میدهد(١٩٩٧,Roos) سرمایه فکری از تفاوت بین ارزش بازاری یک واحد تجاری و هزینه ی جایگزینی داراییهای آن بدست میآید(٢٠٠٢,Seetharaman,etal) سرمایه فکری را از منظر محاسباتی میتوان به عنوان اختلاف ارزش بازار و ارزش دفتری شرکت ها تعریف کرد.
٣. بونتیس سرمایه فکری را به عنوان مجموعه ای از داراییهای نامشهود (منابع ، تواناییها، رقابت ) تعریف میکند که از عملکرد سازمانی و ایجاد ارزش به دست می آیند از نظر بونتیس سرمایه رابطه ای (اجتماعی )بیانگر همه روابطی است که شرکت با مشتریان ،رقبا ،تأمین کنندگان مواد و کالا،انجمن های تجاری یا دولت برقرار میکند(١٩٩٨ ,Bontis).
از نظر آن ها سرمایه ساختاری همه ذخایر غیر انسانی و دانش موجود سازمان شامل پایگاه ها و منابع داده ای ،نمودار سازمانی ،تشکیلات و روش ها، دستورالعمل ها و مقررات ،شکل و محتوای فرایندها ،راهبردهای سازمانی و برنامه های عملیاتی است (١٩٩٧.
تحقیقات انجام شده تحقیقات خارجی در ادبیات مالی دو رویکرد درباره مدیریت سرمایه فکری وجود دارد :در رویکرد اول زیر ساخت های سازمانی ،یادگیری ،ارتباطات و تواناییهای کارکنان تقویت میشود تا با افزایش دانش سازمانی عملکرد بلند مدت شرکت بهبود یابد که این رویکرد به مکتب فکری دانش محور معروف است .