چکیده:
تقاضای کالاهای بادوام از جمله خودرو با نوسان همـراه اسـت . روشهـای اقتصـاد سـنجی روشی مناسب برای پیش بینی تقاضا نیستند. در این تحقیق بـا اسـتفاده از روش اختیـار واقعـی و شبیه سازی مونت کارلو تقاضای خودرو پیش بینی مـیشـود. روش اختیـار واقعـی، اختیـارات را براساس نوسانات آنها و توزیع احتمال جز اختلال مـدل، مـدل سـازی مـی کنـد. ایـن روش بـا ملاحظه ریسک ها و نااطمینانیهایی که در روند آتـی تقاضـا وجـود دارد نسـبت بـه روش هـای اقتصاد سنجی برتری دارد. در این تحقیق با فرض وجود همبستگی و عدم وجود همبستگی بـین تقاضـای محصـولات، پیش بینی بر اساس رویکرد اختیار واقعی انجام شـده اسـت . معیارهـای MAE,MSE,RMSE نشان می دهند که پیش بینی بر اساس این رویکرد و با فرض وجـود همبسـتگی مناسـب تـر مـی باشد.
خلاصه ماشینی:
در اين تحقيق با استفاده از رويکرد اختيار واقعي و به کار گيري شبيه سازي مونت کارلو تقاضاي محصولات گروه خودروسازي سـايپا بـراي دوره زمـاني ١٣٨٧- ١٣٨٩ تحت فرض وجود همبستگي وعدم وجود همبستگي بين تقاضاي محصـولات، پـيش بينـي انجام شده است .
بخش هاي اين مقاله به شرح زير است : در بخش دوم مروري بر روش اختيار واقعي انجام شده است ، در بخش سوم به مـروري بـر مدلسازي تقاضا و فرآيند مدل سازي تقاضا در چارچوب اختيار واقعـي پرداختـه شـده اسـت ، در بخش چهارم مقاله تقاضاي مورد انتظار بررسي شده است ، در بخش پنجم ابتدا داده هاي تحقيق و آماره هاي توصيفي داده هاي تحقيق گزارش شده است سپس با استفاده از رويکرد اختيـار واقعـي تقاضا تحت فروض مختلف پيش بيني درون نمونه اي و برون نمونه اي براي يک دوره آتي انجام شده است و نتايج با استفاده از معيارهاي مختلف ارزيـابي شـده اسـت و در بخـش ششـم نتـايج تحقيق آمده است .
١ -Real OptionMethod(ROM) ٢- رويکرد اختيار واقعي اختيار واقعي استفاده از قيمت گذاري اختيار١ در تصميم گيـري هـاي واقعـي اسـت کـه بـا استفاده از آن مي توان در پيش بيني تقاضا روند و جز اختلال را مدل سازي کرد.
٧٢٧ واحـد نسبت به روش ROM بدون در نظر گرفتن همبستگي کاهش داده است (به تصویر صفحه رجوع شود)نمودار شماره(٤)-نمودار تقاضاي واقعي و پيش بيني شده ريو ٦-نتيجه گيري شرکت هاي مدرن براي رسيدن به تقاضاي رشد مصرف شخصـي ، بـا گسـترش دادن سـهم بازار و رسيدن به مقياس اقتصادي تلاش مي کنند که مشتريان بالقوّّّه با نيازهاي مختلف را جـذب کنند.