چکیده:
مقدمه: کارآفرینی فرآیند بلند مدت آموزشی و پرورشی ست که مستلزم برنامه ریزی در نظام آموزشی کشور به ویژه دردانشگاه ها و مراکز آموزش عالی می باشد. بر همین اساس و از سال 1380 وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اقدام به اجرای طرح کاراد (توسعه کارآفرینی در دانشگاه ها) و راه اندازی مراکز کارآفرینی در دانشگاه های تابعه نمود. اما در سطح دانشگاه های علوم پزشکی، مراکزمشابهی که دارای تشکیلات و ساختار سازمانی مشخصی باشد وجود نداشته و علی رغم نیاز مبرم به توسعه ی اقدامات کارآفرینی در این دانشگاه ها،توجه چندانی به مقوله ی کارآفرینی به عمل نیامده است.
روش پژوهش: در این بررسی توصیفی- تطبیقی که با هدف طراحی ساختار سازمانی مراکز کارآفرینی در دانشگاه های علوم پزشکی ایران انجام شد، ده مرکز کارآفرینی دانشگاهی در کشورهای هلند، مالزی و آمریکا، و 12 مرکز در دانشگاه های تابعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ایران با ابزارهای گردآوری داده ها شامل بررسی پایگاه های اینترنتی مراکز کارآفرینی، پرسشنامه و مصاحبه مطالعه شدند.
یافته ها: یافته های پژوهش شامل شناسایی اهداف، برنامه ها، ساختار، منابع، ارتباطات، نحوه ی ارزیابی، نقاط قوت، و نقاط ضعف مراکز کارآفرینی مورد بررسی بود که ضمن لحاظ نمودن متغیرهای مزبور و در نظر گرفتن ساختار و تشکیلات دانشگاه های علوم پزشکی،و شرایط اجتماعی و فرهنگی و سایر مقتضیات خاص کشور، ساختار سازمانی مراکز کارآفرینی در دانشگاه های علوم پزشکی طراحی، و با کمک روش دلفی آزمون؛ و نهایی شد.
نتیجه گیری: این بررسی حاکی از ضرورت راه اندازی مراکز کارآفرینی در دانشگاه های علوم پزشکی با ساختار سازمانی منعطف، پویا و علمی ست که متناسب با ماموریت این مراکز طراحی شده باشد. با استفاده از الگوی ارائه شده در این مطالعه، مقدمات لازم برای راه اندازی مراکز کارآفرینی در دانشگاه های علوم پزشکی فراهم و شرایط مناسب جهت توسعه کارآفرینی در حوزه ی خدمات سلامتی فراهم خواهد شد.
Introduction: Entrepreneurship is a long term educational and training process which necessitates the planning in Iran's educational system especially in universities and higher education institutes. Thereby since 2001، the KARAD project (Entrepreneurship Development in Universities) was started by ministry of sciences، research and technology. However in universities affiliated to health ministry، there are no similar settings with defined organizational structure.
Methods: This is a comparative and cross-sectional study carried out to developing organizational structure of entrepreneurship centers in universities affiliated to Ministry of Health (MOH).. The study population included 12 entrepreneurship centers affiliated to Ministry of Sciences، Research and Technology in Iran; and 10 centers from selected universities in USA، Netherlands، and Malaysia. Interview and observation methods were used to collect data، and the study tool was a valid and reliable questionnaire.
Results: Present study identified the organizational structure، goals، duties، programs، resources، appraisal methods، strengths، and weaknesses of selected entrepreneurship centers. The above-mentioned organizational structures were tested and confirmed by Delphi Technique. At last، considering mentioned variables، health ministry structure، and related socioeconomic conditions، we designed an applied organizational structure to initialize an entrepreneurship center in medical sciences universities.
Conclusion: Our findings showed that it is necessary to establishment of entrepreneurship centers in medical sciences universities. The organizational structure of these centers should be scientific، dynamic، and flexible; and conform to mission of center. The model designed in present research، can help to initiating the entrepreneurship centers in medical sciences universities in Iran and it is important for entrepreneurship development for health fields.