چکیده:
هدف: هدف از این بررسی اندازهگیری ابعاد 5 گانه خستگی شامل عمومی، جسمانی، ذهنی ، کاهش فعالیت و کاهش انگیزه و بررسی تاثیر فاکتورهای سن، میزان تحصیلات، وضعیت تاهل، سابقه کاری و ابتلا به بیماری بر خستگی است. مواد و روشها: مطالعه حاضر از نوع توصیفی بود و 250 نفر از افسران پلیس راهنمایی و رانندگی از 15 منطقه شهر تهران، درآن شرکت نمودند که به روش نمونه گیری آسان انتخاب شدند . خستگی در دو مرحل ه- قبل از شروع کار و پس از اتمام کار-با استفاده از پرسشنامه استاندارد سنجش چند بعدی خستگی (MFI:Multidimensional Fatigue Inventory) اندازه گیری و اطلاعات جمعیت شناختی نیز جمع آوری شد. دادهها با استفاده از نرم افزارSPSS نسخه 18 و روش های آمار توصیفی، آزمونهای تی و آنالیز واریانس تجزیه و تحلیل شد. یافته ها: نتایج نشان دادند که پیش از شروع و پس از اتمام کار، خستگی عمومی با متوسط 5/13 و 6/15بهترتیب در مرحله اول و دوم بیشترین میزان و کاهش فعالیت با متوسط 7/7 و 2/9 به ترتیب در مرحله اول و دوم کمت رین میزان را در میان افسران پلیس دارد. خستگی قبل از کار در تمامی ابعاد به طور معنیداری پایین تر از خستگی پس از اتمام کار بود . همچنین مشاهده شد که وضعیت ت اهل، سابقه کاری، ابتلا به بیماری، شنیدن صدای وزوز در گوش، عادت ورزش و استفاده از عینک آفتابی به طورمعنی داری (p≤0/05)، با ابعاد متعدد خستگی رابطه دارند. نتیجه گیری: یافته های این تحقیق وضعیت خستگی را در میان افسران پلیسراهنمایی و رانندگی و همچنین ت اثیر برخی از متغیرهای جمعیتشناختی را بر آنها نشان داد. بهنظر می رسد انجام مطالعات بیشتری برای آشکار ساختن رابطه میان خستگی و سایر متغیرهای جمعیت شناختی نیاز است، تا درک عمیقتری از علل خستگی فراهم شود.