چکیده:
سابقه و هدف: شرکت در برنامه آموزش و مشاوره قبل از ازدواج، ممکن است اولین تماس زوجین با نظام سلامت باشد. درک و رضایتمندی آنها از این خدمت، نقش موثری در ادامه استفاده از خدمات بهداشتی خواهد داشت. هدف از این مطالعه، تعیین شکاف در کیفیت برنامه آموزشی مشاوره پیش از ازدواج، از دیدگاه زوجین مراجعه کننده به مراکز مشاوره پیش از ازدواج دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درسال 1389 بود.
مواد و روشها: در یک مطالعه توصیفی-مقطعی، 1200 نفر از زوجین شرکت کننده در مراکز آموزشی مشاوره پیش از ازدواج با نمونه گیری غیر تصادفی، انتخاب و با استفاده از پرسشنامه SERVQUAL مورد بررسی قرار گرفتند. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 18 و با کمک آزمونهای ویلکاکسون، تی مستقل، آنالیز واریانس و توکی مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفتند. میزان p-value برای معنی دار شدن از نظر آماری، کمتر از 05/0 در نظر گرفته شد.
یافته ها: میانگین سن زوجین 8/4± 5/25 سال بود. 8/65% آنها زن و 2/34% مرد بودند. 5/56% شرکت کنندگان، تحصیلات دیپلم و یا بالاتر از دیپلم داشتند. بین کیفیت خدمت مورد انتظار و خدمت دریافت شده، شکاف منفی (1/0-) وجود داشت. بیشترین شکاف کیفیت در بعد تضمین (23/0-) و کمترین شکاف در بعد همدلی (04/0-) بود. بین میانگین امتیاز شکاف کیفیت و جنسیت و همچنین سابقه شرکت در کلاس، تفاوت آماری معنی دار وجود نداشت ولی در سطوح مختلف تحصیلی، تفاوت آماری معنی دار مشاهده شد (001/0p<).
نتیجه گیری: با توجه به شکاف منفی بین خدمت مورد انتظار و خدمت دریافت شده، نظام سلامت باید در ارتقای کیفیت برنامه آموزش و مشاوره قبل از ازدواج، انتظارات زوجین را در نظر بگیرد.
Background and Aim: Attendance in pre-marital education and counseling program may be the couple’s first encounter with the health care system. Their perception and satisfaction of this program would play critical role in further use of health services. The purpose of this study was to identify the quality gap of pre-marital education and counseling program from viewpoint of couples referring to premarital counseling centers of Shahid Beheshti University of Medical Sciences in 2010.
Materials and Methods: In a descriptive cross-sectional study، a total of 1200 couples attending in premarital counseling centers were selected with non random sampling method and studied using SERVQUAL questionnaire. Data were analyzed with Wilcoxon، independent t-test، analysis of variance، and Tukey tests using SPSS version 18.
Results: The mean age of couples was 25.5±4.8 years، 65.8% of subjects were women and 34.2% were men. 56.5% of the couples had high school diploma or higher. There was negative service quality gap (-0.1) between expected and received services. The most service quality gap was in assurance dimension (-0.23) and the least was in empathy dimension (-0.04). There was no significant difference between gap score mean، gender، and history of participation in premarital counseling classes، but there was significant difference in gap score between different education levels (p>0.001).
Conclusion: Regarding to negative gap between received and expected service; health care system should consider the couples’ expectation to improve the quality of premarital education and counseling program.