چکیده:
هدف این تحقیق بررسی تاثیر خودگویی انگیزشی آشکار و نهان بر میزان درک فشار و عملکرد در فعالیت فزاینده تا حد واماندگی در کشتی گیران بود. جامعه آماری تحقیق کشتی گیران ارومیه بودند که پانزده کشتی گیر داوطلب انتخاب شدند. تحقیق در سه جلسه و در فاصله یک هفته انجام گرفت. در جلسه اول بدون خودگویی و در جلسات دوم و سوم خودگویی نهان و آشکار ارائه شد. همچنین از تست توان هوازی بروس استفاده شد. زمان خستگی به عنوان عملکرد در نظر گرفته شد. شاخص بورگ هر سه دقیقه برای سنجش واماندگی آزمودنی ها تعیین شد. به منظور تجزیه وتحلیل داده ها از آنالیز واریانس با اندازه گیری های مکرر و آزمون تعقیبی توکی استفاده شد. نتایج نشان داد که تنها خودگویی نهان بر عملکرد آزمودنی ها تاثیر معناداری دارد (002/0=P). همچنین خودگویی انگیزشی آشکار (001/0=P) به طور معناداری میزان درک فشار را در آزمودنی ها نسبت به خودگویی نهان کاهش داد. تفاوت معناداری بین خودگویی نهان و بدون خودگویی مشاهده نشد (121/0=P). در نهایت، خودگویی انگیزشی آشکار موجب کاهش میزان درک فشار کشتی گیران در فعالیت فزاینده تا حد واماندگی شد، درحالی که خودگویی انگیزشی پنهان موجب افزایش استقامت آزمودنی ها شد
خلاصه ماشینی:
دانشجوي كارشناسي دانشگاه شهيد بهشتي چكيده هدف اين تحقيق بررسي تأثير خودگويي انگيزشي آشكار و نهان بر ميزان درك فشار و عملكرد در فعاليت فزاينده تا حد واماندگي در كشتي گيران بود.
نتايج و يافتههاي تحقيق در ابتدا با استفاده از آمار توصيفي به بررسي ميانگين و انحراف معيار نمره هاي آزمودني ها در سه شرايط بدون خودگويي، خودگويي آشكار و خودگويي نهان از لحاظ عملكرد و درك فشار كشتيگيران پرداخته شد.
جدول 1، واريانس با اندازه گيري مكرر داده هاي مربوط به عملكرد (زمان تا حد واماندگي) است و نتايج نشان مي دهد كه بين شرايط بدون خودگويي، خودگويي آشكار و خودگويي نهان اختلاف معناداري وجود دارد (003/0 =P ).
جدول 2 واريانس با اندازه گيري مكرر داده هاي مربوط به ميزان درك فشار را نشان ميدهد كه بين شرايط بدون خودگويي، خودگويي آشكار و خودگويي نهان اختلاف معناداري وجود دارد (001/0 = P ).
نتايج نشان داد كه بين عملكرد (زمان تا حد واماندگي) كشتي گيران در شرايط خودگويي انگيزشي آشكار و بدون خودگويي در فعاليت فزاينده تا حد واماندگي تفاوت وجود ندارد.
همچنين با توجه به يافتههاي پاپايو نوا و همكاران (2004) خودگويي انگيزشي نهان ورزشكاران را به تمركز و اعتماد به نفس و در نهايت تصوير ذهني مثبت و رهنمون ميسازد ( Theodorakis Kimberley Jane Betteridge & Deanna Burgess Action–Language–Imagination نتايج به دست آمده نشان مي دهد كه بين عملكرد (زمان تا حد واماندگي) كشتي گيران در شرايط خودگوييانگيزشي نهان و خودگويي انگيزشي آشكار در فعاليت فزاينده تا حد واماندگي تفاوت معناداري وجود ندارد.