چکیده:
آمارگیری های تلفنی از سالیان بسیار دور در کشورهای توسعه یافته متداول است، اما این روش در کشورهای در حال توسعه به علت پایین بودن پوشش تلفن رواج نیافته است، هرچند در سال های اخیر، در این کشورها با افزایش پوشش تلفن، از مصاحبه ی تلفنی به عنوان یک روش جمع آوری داده استفاده می شود. در آمارگیری های تلفنی، واحدهای نمونه گیری از چارچوب های مختلف شماره ی تلفن انتخاب می شوند لذا خطاهای آمارگیری نظیر خطاهای پوشش و خطاهای بی پاسخی به شیوه های مناسب تعدیل می شوند. در مصاحبه های تلفنی، صرف نظر از طرح نمونه گیری، تلفن تنها به عنوان یکی از ابزارهای جمع آوری داده مورد استفاده قرار می گیرد. در این مقاله، نظریه ها و روش های آمارگیری تلفنی و فنون مصاحبه های تلفنی ارایه می شود. علاوه بر آن، امکان استفاده از مصاحبه ی تلفنی در آمارگیری های خانواری مرکز آمار ایران نیز مورد بررسی قرار می گیرد.
Telephone surveys are popular in developed countries since many years ago but this method has not been common in developing countries because of low telephone coverage، although، in recent years، with improving telephone coverage، the telephone interview is used as a data collection method in these countries. In telephone surveys، sampling units are selected from different frames of telephone numbers، thus، survey errors such as coverage errors and non response errors are adjusted with appropriate procedures. In telephone interviews، regardless sampling design، telephone is used just as one of tools of collecting data. In this paper، theories and methods of telephone surveys and techniques of telephone interviews are provided، furthermore، possibility of using telephone interview is examined in the household surveys of Statistical Center of Iran.