چکیده:
امروزه با توجه به تغییر و تحولات جوامع مدرن و فراتر رفتن دامنه کنش افراد از حـد دوسـتان و آشنایان به نهادها و سازمان ها، مسئله اعتماد اجتماعی اهمیتی خـاص پیـدا کـرده اسـت . اعتمـاد اجتماعی تحت تاثیر عوامل مختلفی تقویت یا تضعیف میشود که یکی از آنها رسانه های جمعـی است . از این رو هدف پژوهش حاضر، مطالعه رابطه رسانه های جمعی در دو شکل داخلی (رادیـو و تلویزیون و روزنامه و مجلات ) و برون مـرزی آن (اینترنـت ، مـاهواره و شـبکه هـای اجتمـاعی مجازی) با اعتماد اجتماعی و ابعاد آن است . پژوهش حاضر، به روش پیمایشـی و بـا اسـتفاده از پرسشنامه محقق ساخته با حجم نمونه ٦٠٠ نفر در بین جوانان ١٨ تا ٣٣ سال کـلان شـهر تبریـز در سال ١٣٩٢ انجام شده است . روش نمونه گیری، خوشه ای چند مرحله ای است . یافته هـای پـژوهش حاکی از آن است که رسانه های داخلی باعث افزایش اعتماد اجتماعی و رسانه های خارجی باعث کاهش آن میشوند. همچنین ، بین میزان استفاده از رسانه های داخلی و خارجی با اعتماد میان فردی رابطه معناداری مشاهده نشد، اما بین میزان استفاده از رسانه های داخلی با اعتماد به نظام و اعتماد تعمیم یافته رابطه مستقیم و مثبت وجود دارد، اما بین رسانه های خارجی بـا ایـن دو نـوع اعتمـاد، رابطه معکوسی به چشم میخورد.
خلاصه ماشینی:
"به همین دلیل ، هدف پژوهش حاضر، مقایسه رابطه استفاده از رسانه های جمعی داخلی (رادیـو و تلویزیون و روزنامه و مجلات ) و خارجی (مـاهواره ، اینترنـت و شـبکه هـای اجتمـاعی مجازی) با اعتماد اجتماعی در بین جوانان شهر تبریز در نظر گرفتـه شـد.
درواقع ، با توجه به نیمه مدرن یا شبه مدرن بودن جامعه ایران و همچنین طبق نظریه گیـدنز کـه معتقد است ورود سازوکارهای جدیـد (فنـاوریهـای نـوین اطلاعـاتی و ارتبـاطی) بـه جوامع سنتی، عوامل و زمینه های شکل دهنده اعتماد در این جوامع را از بین مـیبـرد یـا کمرنگ میکند، میتوان گفت که رسانه های خارجی یا بـرون مـرزی، تـأثیری منفـی بـر اعتماد اجتماعی جوانان مورد مطالعه دارند.
1. enter جدول ٥ـ رگرسیون چندمتغیره اعتماد میان فردی پاسخگویان بر حسب استفاده از انواع رسانه ها متغیر Beta مقدار T سطح معناداری تلویزیون داخلی 0/19 3/33 0/09 رادیو داخلی 0/10 3/11 0/11 روزنامه و مجلات داخلی 0/07 3/24 0/14 ماهواره -0/23 -4/70 0/09 اینترنت 0/19 -4/72 0/10 شبکه های اجتماعی مجازی -0/21 -4/61 0/13 R =0/11 R2=0/05 یافته های جدول ٦ با توجه به سطح معناداری به دست آمده که کمتر از ٠/٠٥ است ، نشان میدهد که استفاده از انـواع رسـانه هـای داخلـی و خـارجی بـر اعتمـاد بـه نظـام پاسخگویان تأثیر دارد.
جدول ٧ـ رگرسیون چندمتغیره اعتماد تعمیم یافته پاسخگویان بر حسب استفاده از انواع رسانه متغیر Beta مقدار T سطح معناداری تلویزیون داخلی 0/06 4/44 0/09 رادیو داخلی 0/04 4/19 0/11 روزنامه و مجلات داخلی 0/10 3/39 0/03 ماهواره -0/22 -4/45 0/000 اینترنت -0/34 -3/88 0/000 شبکه های اجتماعی مجازی -0/26 -3/54 0/000 R =0/29 R2=0/13 مدل معادله ساختاری پژوهش حاضر ترسیم شده است ."