چکیده:
روندهای در حال ظهور، مدیریت دولتی را به حرکت از درون به بیرون متمایل ساخته است و تحول دولت که باید متضمن تجلی احساس شهروندی در عملکرد آن باشد ما را نیازمند ارایه تعریفی مجدد از احساس سازمان های دولتی نسبت به جامعه کرده است. امروزه مدیریت دولتی را مدیریت مسائل عمومی برای ارتقای منفعت عامه می دانند و ایجاد اعتقاد به مسئولیتهای اجتماعی در سازمانها، سنگ بنای مدیریت مسائل عمومی است. اخیرا مفهوم مسئولیتپذیری اجتماعی سازمانی به پاسخگویی اجتماعی سازمانی تغییر یافته است.این پژوهش به تبیین و بسط مولفه های مفهوم پاسخ گویی اجتماعی برای سازمان های دولتی ایران پرداخته است به طوری که برای این مفهوم 5 بعد و 11 مولفه و 28 شاخص ارایه داده است پژوهش برحسب هدف کاربردی توسعه ای و بر حسب روش توصیفی و از شاخه اکتشافی همبستگی است که از طریق تکنیک دلفی و معادلات ساختاری انجام پذیرفته است .
خلاصه ماشینی:
"کلید واژه ها : مسئولیت پذیری اجتماعی سازمانی ، پاسخ گویی اجتماعی سازمانی ، مدیریت مسایل عمومی مقدمه سازمانها به عنوان حلقههای واسط بین فرد و جامعه، یکی از اجزای بنیادین پیکره اجتماعی بشر امروزی به شمار میآیند که به منظور بقا و ادامه فعالیت خود به جامعه نیازمندند، در این ارتباط سازمانهای پیشرو توجه به ارایه خدمات نوین اجتماعی را در راس فعالیت های مربوط به تحقیق و توسعه خود قرار داده اند( شیخ و بیزی<FootNote No="3" Text=" Sheikh &amp;amp; Beise"/> ،2011).
در جهت ایجاد یک پیشران و محرک برای یک نوع التزام سازمانی در قبال مسئولیت های اجتماعی، ارایه سطح بندی ، تعیین موقعیت و جایگاه سازمان از نظر وضعیت پاسخگویی اجتماعی اش نسبت به مدل یا سازمان های دیگر ضرورت دارد که جهت تسهیل این امر می توان از هرم امتیاز ذیل بهره جست که از نتایج پژوهش است در این هرم موقعیت درصد امتیاز تا 25 به نام سطح اهمال ،درصد امتیاز از 25 تا 50 به نام سطح اشتهار یا متوسط ، درصد امتیاز 50 تا 75 به نام سطح اهتمام یا خوب و درصد امتیاز 75 تا 100 به نام سطح کمال یا عالی نام گذاری شده است.
با توجه به امتیازات کسب شده می توان سطح و وضعیت هر سازمان را در ابعاد و مولفه های پاسخ گویی اجتماعی سازمانی را شناسایی و میزان مقایسه بین سازمانی را در این خصوص انجام داد همان طور که قبلا در چارچوب نظری و مدل مفهومی پژوهش هم مفروض بود مدل پیشنهادی چهار حوزه کلیدی و اثرگذار را به همراه نتایج حاصله بعنوان اجزای ابعاد مفهوم پاسخ گویی اجتماعی در نظر گرفته تا سازمان های بخش دولتی بتوانند از طریق تصمیمات و اقداماتشان این ابعاد پنجگانه را مورد توجه قرار دهند."