چکیده:
مقاله حاضر در جست و جوی نقش دیوارنگاره ها و میزان تاثیر بخشی آنها در فرایند ثبت میراث جهانی غیر منقول است. میراث جهانی غیر منقول مورد نظر در این پژوهش، هم اثر معماری حامل نقاشی دیواری می تواند باشد و هم آن که خود دیوارنگاره به صورت مستقل ثبت گردد. جایگاه ارزشی دیوارنگاره ها از هر سبک و سیاقی که باشند، مشخص کننده اهمیت این موضوع است. ازآنجا که نمونه های دیوارنگاره ای که نقشی بنیادین را در نامزدی و سپس کسب امتیاز میراث جهانی داشته اند کم نیستند، در پژوهش حاضر که رویکردی توسعه ای دارد، با تعمق در پرونده های ثبتی آنها و تحلیل کیفی و کمی (توصیفی و مقایسه ای) رویکردهای درنظر گرفته شده از سوی کمیته میراث جهانی در پرونده های آثار غیر ایرانی و نمونه های ایرانی، این نمونه ها بررسی شده اند. این رویکردها دربردارنده دیدگاه هایی است که کمیته میراث جهانی درباره دیوارنگاره های موجود در بناهای مختلف به آنها توجه کرده است. دراین راستا در نمونه های ایرانی ثبت نشده، دیوارنگاره هایی دیده می شوند که به دلیل دارابودن ارزشهای خاص خود اهمیتی کمتر از نمونه های ثبت شده جهانی ندارند و می توانند با رعایت تمهیداتی از مراجع ذیربط، نقشی اساسی برای ثبت آثار معماری کشور در فهرست میراث جهانی داشته باشند. اگرچه دیوارنگاره را بایستی جزئی جدایی ناپذیر از یک کالبد معماری دانست اما خود دیوارنگاره قادر است به عنوان یک اثر یادمانی و عامل بالقوه ارزشی، آنچنان اهمیت یابد که نه تنها بار ارزشی سازه معماری حامل خود را بردوش کشد بلکه خود نیز، اثری مستقل برای ثبت یک اثر غیر منقول در فهرست میراث جهانی باشد. ازهمین رو، در رویکردی نوین برای ارزش گذاری دیوارنگاره های ایرانی، 9 عامل ارزشی معرفی و تفسیر گردیده اند.
This article is in search of the role of mural paintings and their effectiveness in the process of registration of immovable world heritage. In this article، the immovable world heritage can be either the architectural structure containing the mural painting or the mural painting which has been registered independently. Value position of mural paintings، belonging to any style or manner، determines the importance of this topic. Since mural paintings which have had a fundamental role in the world heritage nomination and gaining its privilege are not rare، in this research which has a developmental approach، these cases are investigated by contemplating on their registration files via qualitative and quantitative analysis (descriptive and comparative) of approaches used by the world heritage committee in non-Iranian and Iranian samples. Regarding this، in Iranian samples we encounter with murals which are as significant as registered samples in the world heritage due to their special values; therefore، they can play an essential role in the registration process of Iranian buildings in the world heritage list if certain conditions are fulfilled by officials. Although mural painting should be considered as an inseparable component of an architectural structure، the mural itself as a monumental work and potential valuing factor can obtain significance to the extent that not only bears the value load of an architectural structure but also becomes an independent work for registration as an immovable work in the list of the world heritage. Thus، in a modern approach for valuing Persian mural paintings 9 value factors are introduced and interpreted.