چکیده:
ارائه تصویر شاه در هر دورهای، مفاهیم و مقاصد خاصی برای حکومت بههمراه داشته و از جنبههای مختلفی به آنها پرداخته شده است. در پژوهش حاضر به بررسی دلایل و چگونگی حضور تصویر شاهانه در آثار هنری و مطالعه تطبیقی بین دو دوره فتحعلیشاه و ناصرالدینشاه میپردازیم تا ازطریق بررسی رابطه بین هنر و سیاست، تغییرات بازنمایی و روشهای بصری مورد استفاده برای انتقال اهداف مورد نظر حکومت و تفاوتهای میان آنها را در هریک از دورهها آشکار کنیم. فرضیه پژوهش حاضر، تاثیر متفاوت ابزار و سازوکارهای هنری هر دوره بر بیان اقتدار، اعمال قدرت و مشروعیت و کاربرد آن است. در این پژوهش با استفاده از روش توصیفی و بهکارگیری نمونه آثاری با تصویر شاهانه و بررسیهای تاریخی به تحلیل و مقایسه ساختارهای دو دوره مذکور میپردازیم.
نتایج مبین آن است که بهرغم حضور هردو پادشاه در یک سلسله و اینکه ظاهرا باید در هردو دوره با یک هدف به تکثیر تصویر شاه بر آثار هنری و تولیدات گوناگون پرداخته شده باشد، در واقع کاربرد تصویر فتحعلیشاه بهدلایل گوناگون سیاسی و اجتماعی، در عین مصرف داخلی در کشور، بیشتر برای نمایش شکوه باستانی به ارث رسیده به سلسله نوپای قاجار و اثبات اقتدار به قدرتهای اروپایی بوده است و حضور ناصرالدینشاه حتی برروی اسکناس و روزنامه، همزمان با تغییرات بسیار در درجه رویتپذیری شاه، که متاثر از تغییر تکنولوژی و عامل تحول در گفتمان آن دوره بود، بیشتر برای تحکیم پایههای قدرت در حال از دست رفتن در جامعه داخلی کاربرد داشته است.
In each historical period، the King’s portrait has its own meaning and specific purpose for his reign and it has been discussed from different aspects. This article investigates comparatively the causes and conditions of the presentation of the King’s portrait on artistic works of Fath-Ali-Shah and Nasser-Aldin-Shah’s periods in order to reveal the dominant opinions of representation in each era through studying the relationship between art and politics، the changes in visual representation and the methods used to transfer the desired goals in each of the courses and the differences between them.
The hypothesis of this study is the different influence of tools and mechanisms of each artistic period on the expression of authority، power، its application and legitimacy. By using a descriptive-historical method، this article analyzes and compares the structures used for representing the King’s portrait in each of these two periods.
As a conclusion، it seems that although the two kings belong to the same dynasty and thus there should be the same goal for generating the King’s portrait on various products، due to socio-political reasons and changes، the use of Fath-Ali-Shah’s portraits at that time was to show and prove his authority and hereditary glory of an ancient monarchy to the European powers. On the other hand، as a result of technological changes، in Nasser-Aldin-Shah’s era the visibility of the King and the discourse of that period changed a lot and thus the portrait of the King، even on banknotes or in newspapers، was used mainly to consolidate the bases of power in the society.