چکیده:
نوشتار و تصویر دو مولفه اصلی تشکیلدهنده آثار گرافیکی هستند. اصولا بیشتر به ابعاد تجسمی تصویر توجه میشود اما وجه دیداری نوشتار هم سبب میشود قواعد تجسمی مشترکی بین تصویر و نوشتار شکل گیرد که درنهایت بر انتقال مفهوم بعد کلامی آن اثر خواهد داشت. از آنجا که مبانی هنرهای تجسمی در نوشتارنگاری فارسی هم مانند سایر پدیدههای دیداری وجود دارد به این معنا که اگر در نوشتار تغییر ساختاری ایجاد شود، موجب خدشهدارشدن ابعاد تجسمی حاکم بر آن میشود شناخت عنصر خط، انواع آن و نیز جهتهای آنها در شکلگیری نوشتارنگاری فارسی یکی از موارد ضروری برای آشنایی با اصول بصری و تجسمی نوشتارنگاری فارسی است. شناخت این قواعد در خلق ترکیببندیهای پویا و قانونمند موثر است و از بیگانگی نوشتار با تصویر در اثر گرافیکی جلوگیری بهعمل میآورد.
سوال کلی این پژوهش این است که آیا از منظر مبانی هنرهای تجسمی جنبه بصری خطها در نوشتارنگاری فارسی برای استفاده در طراحی گرافیکی عنوان و شعار جایگاهی دارد؟ اگر چنین است، تفاوتها و اشتراکات حضور عنصر بصری خط در نوشتارنگاری فارسی و لاتین کداماند؟
این تحقیق بهروش تجربی برمبنای اصول و مبانی هنرهای تجسمی انجام پذیرفته و به عملکرد بصری انواع خط در نوشتارنگاری فارسی و تطبیق آن با عملکرد مشابه در نوشتارنگاری لاتین می پردازد.
هدف از این پژوهش شناسایی تنوع ساختار خط ها در نوشتارنگاری فارسی و مقایسه کارکرد تجسمی آنها با نوشتارنگاری لاتین به منظور تاکید بر وجود امکانات کاملا متفاوت- درخلق ترکیببندیها- در این دو نوع نوشتار است.
انتظار میرود از بررسی انواع خطهای دیداری و تطبیق کارکرد آنها در چیدمان نوشتارنگاری فارسی و لاتین این نتیجه بهدست آید که توجه به تاثیر انواع خطوط دیداری و کارکرد آنها در ساختار نوشتارنگاری فارسی، چنانکه در نوشتارنگاری لاتین نیز هست، بر قدرت انتقال معنا و حس حاصل از آن به دریافتکننده موثر است.
به نظر می رسد در مجموعه واژگان تشکیل شده از نوشتارنگاری فارسی ، تنوع ساختاری عنصر خط نسبت به حروف لاتین بیشتر باشد و باعث امکان پویایی بیشتر و در نتیجه تنوع حسهای حاصل از آنها در ترکیببندی عنوانها و شعارها شود.
Typographical and pictorial representations are the two main components of a graphic work of art. Generally، attention is primarily paid to the plastic art aspect of pictorial representation. However، the visual aspect of typography invariably imposes a visual design common between the written form and the pictorial representation. Since Farsi writing is founded upon the bases of plastic arts، any alteration of the structure of writing will damage the plastic art dimensions. Therefore، recognizing various line structures and their directionalities are important requirements for understanding the plastic art aspect of writing، especially in written Farsi. Proper knowledge of these rules plays an important role in discovering and shaping standards for the graphics of Farsi fonts and prevents a potential disparity between the written and its graphic form.
This essay examines the singular (disjoint) characters in written Farsi and the Roman characters، and explores the differences in the appearance of Farsi characters between their joint and disjoint forms. The study of appearance and line structures of Farsi Words leads to the conclusion that knowledge of the line structures in characters and their general shapes play a fundamental role in establishing the visual impact of the written Farsi. In this study، the meaning conveyed through line structures in printed Farsi characters are considered from two perspectives:
Variety of line types in structures of characters – for instance the dominant line structure in letter “ع" is the curved line.
Variety of line structures in the formation of fonts – for instance in KOUDAK font، the dominant movements are with curved lines.
Through an examination of various writing styles، their application in Farsi font settings، and their strong visual impact، it is concluded that these elements have a distinct impact on the communication of meaning and feeling to the viewer.