چکیده:
انسان مملوک خداست و طبق اجازه ی اوست که هرکس مالک خود و اعمال خود می باشد و اختیار تصمیم گیری راجع به اعضاء بدن خود تا آنجا که زندگیش به خطر نیفتد را دارد. همچنین اختیار وصیت کردن راجع به این که پس از فوت او با اموال و متعلقات او چه معامله ای شود، حق هرکسی است و از آن جمله است اختیار وصیت او راجع به استفاده یا عدم استفاده از اعضای بدن او در صورت وقوع مرگ (چه مرگ طبیعی و چه مرگ مغزی). در این تحقیق محقق شد که استفاده بهینه از اعضای بدن میت در صورت وقوع مرگ مغزی بلامانع است و اگر وصیت صورت نگیرد ولی اولیاء میت اجازه دهند باز هم استفاده از اعضاء بدن میت جایز است و به طور کلی در این تحقیق به اثبات رسید که استفاده از اعضای بدن، میت جهت حل مشکل انسان مسلمان زنده دیگر بلا اشکال است.
The human being is a property of god، and it is according to his permission that everybody is the owner of his deeds and actions and that everyone has the power of making decision about his or her body organs unless the time his life goes under danger. Moreover، every individual has the right to will how to be dealt with his properties and accessories after his death including the right of willing of a person about his body organs to be or not to be used after his death (whether natural death or brain death). Within this research it is realized that the optimal use of a deceased’s body organs is permissible in the case of brain death; and even if there exist no will by the deceased، but the guardians of the one who is passed away have consensus upon it، it is still permissible to use the dead person’s body organs، and on the whole it was proved within this research that utilizing a dead person’s body organs in order to solve the problem of another Muslim human is permitted.
خلاصه ماشینی:
"١١- نتیجه گیری با توجه به دیدگاه قرآن که «من احیاها فکانما احی الناس جمیعا» وصیت به اهداء اعضای بدن یا فروش آن در صورت مرگ مغزی تا نیازمندان ادامه حیات دهند بدست میآید که اعضاء بدن انسان واقعا از آن خود آدمی است و اگر هم وصیت نکرد اولیاء او میتوانند اجازه دهند و اگر اولیاء در کار نبودند ولی فقیه جامعه یعنی حاکم شرع میتواند اجازه دهد تا از اعضاء بدن میت استفاده شده و جان انسانی که به خطر افتاده است را حفظ نمایند و آدمی راجع به استفاده بهینه از آنها در روزگار پس از مرگ میتواند وصیت کند همچنین با توجه به احادیث مختلفی که در دست است که جواز تصرف در بدن میت را اعلام میدارند بدست میآید که وصیت میت در باب استفاده از اعضای بدنش پس از مرگ بلا اشکال است البته نظر مخالفان چه در باب عدم جواز استفاده از اعضای بدن میت و چه در باب عدم جواز وصیت را پاسخ دادیم و کذلک شبهات مختلف مربوطه را، بنابراین انسان مالک اعضاء بدن خود است و میتواند آنها را در حال زندگی نیز جز در مواردی که ادامه زندگی را به خطر میافکند (موارد اجراء رئیسه بدن) بفروشد یا اهداء کند بویژه از طریق وصیت خود در روزگار پس از مرگ خود و ثروتی که از این راه حاصل میآید از آن میت است و اگر پس از مرگ او به فروش رود و پولی بدست آید اموال شخصی میت است و طبق وصیت عمل میشود."