چکیده:
هدف تحقیق حاضر بررسی رابطه سرمایه فرهنگی باهوش فرهنگی مدیران دبیرستانهای تبریز میباشد. هوش فرهنگی توانایی فردی برای درک، تفسیر و عمل موثر در موقعیتهای چند فرهنگی است. در تبیین سرمایه فرهنگی از نظریات بوردیو استفاده شده است. سایر متغیرهای مستقل تحقیق عبارتند از: دانش فرهنگی، مراقبتهای فرهنگی، مهارتهای فرهنگی، تحصیلات، مشارکت فرهنگی و ارتباطات فرهنگی.روش تحقیق، پیمایش و از نوع همبستگی میباشد. از لحاظ زمانی، مقطعی و از نظر دامنه تحقیق، پهنانگر و ازنظر وسعتخرد و ازنظر هدفکاربردی میباشد. جامعه آماری تحقیق تمامیمدیران دبیرستانهای تبریز در سال تحصیلی 1390-1391 میباشد. دادههای مورد نیاز برای آزمون فرضیههای تحقیق از طریق پرسشنامه و با استقاده از نمونهگیری طبقهبندی شده و تصادفی ساده انتخاب شدند. برای محاسبه اعتبار گویهها از طریق اعتبار صوری و پایایی گویهها از آلفای کرونباخ و نیز برای آزمون فرضیهها از تکنیکهای آماری ضریب همبستگی پیرسون وآزمون مجذور استفادهگردید. یافتههای تحقیق نشان میدهد که هوش فرهنگی با متغیرهای سرمایه فرهنگی، دانش فرهنگی، مراقبتهای فرهنگی، مهارتهای فرهنگی، تحصیلات، مشارکت فرهنگی و ارتباطات فرهنگی رابطه مثبت و معنیداری دارد. همچنین در تبیین هوش فرهنگی با استفاده از متغیرهای سرمایه فرهنگی، دانش فرهنگی، مراقبتهای فرهنگی، مهارتهای فرهنگی، تحصیلات، مشارکت فرهنگی و ارتباطات فرهنگی با استفاده از آزمون رگرسیونچندگانه مشخص گردید حدود 73 درصد از واریانس متغیر وابسته توسط متغیرهای مشارکت فرهنگی، سرمایه فرهنگی، مراقبتهای فرهنگی و تحصیلات تبیین میشوند.
The purpose of this study is the examination of the relationship between cultural capital and Tabriz high schools managers' cultural intelligence. Cultural intelligence is an individual’s ability to understand, interpret and function effectively in multicultural situations. To determine the cultural capital, Bourdieu's theory is used. Other independent variables are: cultural knowledge, cultural mindfulness, cultural skills, education, cultural participation, and cultural communication. Research methodology is survey and correlative. The statistical population consists of all Tabriz high schools managers within educational year of 1390-1391, and the data collected by a questionnaire and stratified sampling. The reliability of the instruments is tested by Cronbach's alpha and the data have been analyzed through Pearson's correlation coefficient. The results show that there is a significant positive relationship between cultural intelligence and cultural capital, cultural knowledge, cultural mindfulness, cultural skills, education, cultural participation, and cultural communication. Also, regression analysis results show that, the independent variables of cultural participation, cultural capital, cultural mindfulness and education have been able to explain 73 percent of the variance of cultural intelligence (dependent variable).
خلاصه ماشینی:
"جدول شماره (4): نتیجه آزمون همبستگی پیرسون رابطه بین دانش فرهنگی با هوش فرهتگی متغیر وابسته متغیر مستقل (دانش فرهنگی) تعداد ضریب همبستگی پیرسون سطح معنیداری هوش فرهنگی 157 752/0 000/0 بر اساس اطلاعات به دست آمده از جدول شماره (4) در مورد بررسی میزان همبستگی بین میزان دانش فرهنگی با میزان هوش فرهنگی بر اساس اینکه مقدار پیرسون برابر با 752/0بوده و سطح معنیداری آن نیز برابر با 000/0 است فرض H0 رد و H1 تایید میشود.
جدول شماره (6): نتیجه آزمون همبستگی پیرسون رابطه بین مهارتهای فرهنگی با هوش فرهتگی متغیر وابسته متغیر مستقل (مهارتهای فرهنگی) تعداد ضریب همبستگی پیرسون سطح معنیداری هوش فرهنگی 157 507/0 000/0 بر اساس اطلاعات به دست آمده از جدول شماره (6) در مورد بررسی میزان همبستگی بین میزان مهارتهای فرهنگی با میزان هوش فرهنگی بر اساس اینکه مقدار پیرسون برابر با 507/0 بوده و سطح معنیداری آن نیز برابر با 000/0 است فرض H0 رد و H1 تایید میشود.
جدول شماره (8): نتیجه آزمون همبستگی پیرسون رابطه بین مشارکت فرهنگی با هوش فرهتگی متغیر وابسته متغیر مستقل (مشارکت فرهنگی) تعداد ضریب همبستگی پیرسون سطح معنیداری هوش فرهنگی 157 725/0 000/0 بر اساس اطلاعات به دست آمده از جدول شماره (8) در مورد بررسی میزان همبستگی بین میزان مشارکت فرهنگی با میزان هوش فرهنگی بر اساس اینکه مقدار پیرسون برابر با 725/0 بوده و سطح معنیداری آن نیز برابر با 000/0 است فرض H0 رد و H1 تایید میشود."