چکیده:
دارا بودن میزان بالایی از سلامت روانی در افراد جامعه از جمله پیشفرضهای مهم در مسیر توسعه هر کشوری محسوب میشود، در نتیجه بررسی سلامت روانی دانشجویان به عنوان یکی از اصلیترین قشرهای تاثیرگذار در تحولات هر کشوری ضرورت مییابد. هدفاساسی این تحقیق نیز بررسی سلامتروانی دانشجویان دانشگاه شیراز میباشد. بدین منظور با انتخاب نظریه مازلو و نوسازی روانی به عنوان چارچوب نظری تحقیق و با استفاده از روش پیمایش و ابزار پرسشنامه، 465 نفر از دانشجویانی که در نیمسال نخست سال تحصیلی 89-88 مشغول به تحصیل بودند، از طریق نمونهگیری تصادفی طبقهبندی نسبی انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS 18 انجام شد. یافتههای تحقیق نشانگر رابطه معنادار سلامتروانی با محل تولد (مکان جامعهپذیری)، تجربه خشونت در خانواده، میزان دینداری، عضویت در تشکلهای دانشجویی (مشارکت پذیری)، میزان رضایت از دانشگاه و پیشرفت تحصیلی است. از دیگر سوی، بین سلامتروانی و سن، جنسیت، وضعیت تاهل و قومیت پاسخگویان رابطه معناداری وجود نداشته است.
خلاصه ماشینی:
نتایج کلی نیز بیانگر این واقعیت بود که اعتماد به نفس جوانان رابطه معناداری با سلامت جسمانی و روانی آنها دارد و همچنین متغیر پیشبینی کننده اصلی است.
از جانب دیگر واگنر 4 و همکاران (2010)، مایرس 5 و همکاران (2010)، کوک 6 و همکاران (2010)، وارهام 7 و همکاران (2010)، دان 8 و همکاران (2009)، ویلسون 9 و -William Lee - Mosher - Kartalova - Wagner - Myers - Cook - Wareham - Dunn - Wilson همکاران (2009)، واتکینس 1 و همکاران (2009)، دلپیلار 2 (2008)، اجودا 3 و همکاران (2008)، مفیدی 4 و همکاران (2008)، به رابطه بین کیفیت زندگی، مشکلات جنسیتی و نژادی، سلامت فیزیکی، رفتار و جهتگیری مذهبی، حمایت اجتماعی، پرخاشگری، استرس، اختلالات روانی وغیره با سلامت روانی توجه کردهاند.
بررسی فرضیههای تحقیق فرضیه شماره 1: بین سن پاسخگویان و سلامت روان رابطه معناداری وجود دارد.
049 سن به منظور بررسی رابطه بین سن دانشجویان و سلامت روان آنها از تکنیک آماری رگرسیون استفاده شده است.
142Sig = بیانگر این است که با 95 % اطمینان، تفاوت معنی داری بین دانشجویان مرد و زن از نظر میانگین سلامت روان، وجود ندارد، لذا فرضیه فوق تأیید نمیشود.
تفاوت مشاهده شده بین دو میانگین بر اساس آزمون T با مقدار 879/0 و سطح معنیداری 380/0Sig = بیانگر این است که با 95 % اطمینان، تفاوت معنیداری بین دانشجویان مجرد و متأهل از نظر میانگین سلامت روان، وجود ندارد لذا فرضیه فوق تأیید نمیشود.
223 تجربه خشونت در خانواده به منظور بررسی رابطه بین میزان تجربه خشونت در خانواده و سلامت روان دانشجویان از تکنیک آماری رگرسیون استفاده شده است.