چکیده:
هدف تحقیق حاضر،بررسی میزان توجیه عوامل اجرایی طرح ارزشیابی توصیفی در مدرسه
(معلم و مدیر) و والدین دانش آموزان پایهی اول ابتدایی است. در این پژوهش از روش «پیمایشی»
استفاده گردیده است. جامعهی آماری تحقیق شامل معلمان پایهی اول (۸۲۰ نفر)، مدیران مدارس
ابتدایی (۳۶۷ نفر) و والدین دانش آموزان پایهی اول (۲۲۹۹۰ نفر) مدارس مجری طرح ارزشیابی
توصیفی در نواحی پنج گانه آموزش و پرورش شهرستان تبریز بوده است. تعداد ۲۵۹ نفر معلم، ۱۸۴
نفر مدیر و ۳۸۰ نفر از والدین با استفاده از جداول مورگان و به روش نمونه گیری طبقهای به عنوان
نمونهی تحقیق انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده شده است. پایایی
پرسشنامه از طریق بازآزمایی (ضریب پایایی بالای 0/80) و روایی آن با استفاده از نظر کارشناسان و
صاحبنظران بدست آمد. نتایج تحقیق نشان داد که:
معلمان پایه اول و مدیران مدارس آبتدایی تا حد زیادی در مورد طرح ارزشیابی توصیفی توجیه
شدهاند اما از نظر آنها، مدت دورهی آموزشی ضمن خدمت (۳۰ ساعت) برای آشنایی با ویژگیهای
طرح ارزشیابی توصیفی کافی نیست.
معلمان پایهی اول ابتدایی بنا به اظهارنظر خودشان با مژلفههای بازخورد توصیفی در ارزشیابی
(به جای نمره) و همچنین تشکیل و ارزیابی پوشهی کار آشنایی دارند.
والدین دانش آموزان نیز از نظر خودشان تا حد زیادی با طرح ارزشیابی توصیفی آشنا شدهاند.
مدارس مجری طرح ارزشیابی توصیفی، اقدام به برگزاری جلسهی توجیهی برای والدین نمودهاند
اما منابع آموزشی دیگر (کتاب، جزوه، بروشور، لوح فشرده) اغلب در اختیار والدین قرار نگرفته
است.
مشکلات عمده ی طرح ارزشیابی توصیفی از نظر معلمان و مدیران،وقت گیر بودن تنظیم پوشه ی کار و ارائه ی بازخورد توصیفی و تراکم زیاد دانش آموزان در کلاس ها است.والدین نیز کاهش رقابت و انگیزه ی تحصیل در دانش آموزان و همچنین ابهام آن ها در مورد پیشرفت تحصیلی فرزندشان را به عنوان مهم ترین مشکلات طرح ارزشیابی توصیفی عنوان نموده اند.