چکیده:
هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی رواندرمانی گروهی به شیوه تحلیل تبادلی بر بهبود مهارت حلمساله بود. برای دست یابی به این هدف از روش پژوهش نیمه آزمایشی پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد، که 30 نفر از دانشجویان دانشگاه فردوسی که به کلینیک روانشناسی و مشاوره دانشگاه فردوسی مراجعه کرده بودند، به روش غربال گری انتخاب، و به شیوه تصادفی در گروه کنترل (15 نفر) و گروه آزمایشی (15 نفر) جایگزین شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسش نامه حلمساله، و روش مداخله نیز گروه درمانی تحلیل تبادلی بود که به مدت 8 جلسه ی دو ساعته و به صورت هفتگی برگزار شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها در سطح توصیفی از آماره های میانگین و انحراف استاندارد و درسطح استنباطی از آزمون تحلیل کوواریانس (ANCOVA)، استفاده شد. نتایج حاکی از آن بود که مهارت حلمساله در گروه آزمایش به طور معنی داری افزایش یافته است؛ و همچنین این افزایش در زیر مولفههای خلاقیت، کنترل، اعتماد، و تقرب مشاهده شد. در نتیجه گروه درمانی تحلیل تبادلی راهبردی کارآمد و سودمند در بهبود مهارت حلمساله است.
The purpose of this article was studied of the efficacy of transactional analysis group therapy upon improving problem-solving skills. This study was experimental with pretest-posttest design. Thirty clients who were referring to the Ferdowsi University Counseling and Psychology Clinic were chose based on screening method. In addition، were randomly divided two equal groups (15 participants): experimental and control groups. Problem-solving questionnaire was used collect data as well as the experimental intervention was TA group therapy that was administrated during two hours and weekly. For data analysis in the descriptive level mean and standard deviation were used and covariate method was used at the inference level (ANCOVA). The results suggest that the problem-solving skills in the experimental group significantly increased. Moreover، by the increase in subscales creative، confidence، control، and approach styles were observed. It concluded that the method of TA group therapy is effective and useful strategy in improving problem-solving skills.