چکیده:
موضوع این مقاله بررسی چگونگی کاربرد مفهوم سرمایه فرهنگی در تحقیقات است. از این رو، پرسش این است که چگونه مفهوم سرمایه فرهنگی در پژوهشهای داخلی و خارجی سنجید ه شده است؟ و چه نسبتی از متغیرهای مختلف با سرمایه فرهنگی گزارش شده است؟ در این مقاله با تکیه بر تحقیقات خارجی و داخلی، ابتدا مفهوم سرمایه فرهنگی و ابعاد آن در آثار بوردیو بررسی و سپس ابعاد عملیاتی مفهوم سرمایه فرهنگی در پژوهشهای متاخر بررسی و در نهایت کاربرد مفهوم سرمایه فرهنگی در جامعه ایرانی بررسی شده است. مرور پژوهشهای خارجی نشان داده است که این مفهوم در هر دورهای، با توجه به مقتضای زمانی و مکانی هر جامعه، توسط محققان مورد بازنگری واقع شده است. در حالی که در پژوهش های داخلی، مفهوم سرمایه فرهنگی در قالبی مشابه با تقسیمبندی بوردیویی به طور یکسان و بدون بازنگری مورد استفاده قرار گرفته است. در واقع، مرور تحقیقات نشان میدهد که در پژوهشهای خارجی به زمینههای فرهنگی در سنجش سرمایه فرهنگی توجه شده است. این در حالی است که در پژوهشهای تجربی داخلی، معرفت فرهنگی و بومی مورد غفلت و بیتوجهی واقع شده است. معرفت فرهنگی آن دسته از اطلاعاتی هستند که از هر فردی انتظار میرود از آنها برخوردار باشد و معمولا از کشوری به کشور دیگر فرق میکند. افزون براین، پیشنهاد شده تا با توجه به اینکه ما در عصر ارتباطات و تکنولوژی قرار داریم بهتر است برخی فناوریهای دیجیتالی از قبیل شبکههای اجتماعی در سنجش سرمایه فرهنگی مورد توجه قرار گیرد.
This article has tried to investigate the concept of cultural capital. Hence، the question is that how the concept of cultural capital in internal and external researches has been measured? And what proportion of different variables has reported with cultural capital concept? In this paper relying on internal and external researches، first، the concept of cultural capital and its dimensions have been investigated according to Bourdieu's works and then the operational aspects of the concept of cultural capital have been examined in contemporary researches ، finally the application of this concept is studied in Iranian society. Review of external researches has shown that at each period cultural capital is measured according to circumstance of any society، this concept is revised by investigators. While the internal research، the concept of cultural capital in the same form classified into Bourdieu and has been used without revision. In fact، review researches show that in external research has been considered to cultural context of cultural capital. However، the internal research has been neglected of local knowledge and culture. Cultural knowledge of that information that anyone might have expected from them، and usually varies from one country to another. Furthermore، since we live in the age of information technology، it is proposed that in measuring of cultural capital، digital technologies such as social networking should be considered.
خلاصه ماشینی:
به دنبال مطرح شدن مفهوم سرمايۀ فرهنگي در حوزٔە جامعه شناسي، پژوهش هاي مختلفي انجـام شده است که با عناوين مختلف به بررسي رابطه بـين سـرمايۀ فرهنگـي و ديگـر متغيرهـا ماننـد موفقيت تحصيلي پرداخته اند.
چارچوب نظري سرمايۀ فرهنگي بورديو در مطالعات آموزش و پرورش ، زبان ، علـم و هنـر استفاده شده است ، بسياري از پژوهش هاي جامعه شناختي بر اين قضيه متمرکز است کـه چگونـه و چرا پايگاه اجتماعي بر موفقيت تحصيلي و سطح شغلي تأثير ميگذارد که دست آخر بازتوليـد اجتماعي را رقم مي زند.
محـيط خانـه بـه ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1 Gao 2 Social Network 3 Meier Jaeger, & Holm 4 Knowledge 5 Know-how مثابه يک «آزمايشگاه يادگيري »١ عمل ميکند که در آن ترجيحات تحصيلي کودکان ، معرفتشان از کدهاي اصلي نظام آموزشي و مهارت هاي شناختي آنها افزايش مييابد، به همين دليـل مـيتـوان گفت که اين نوع از سرمايه بر موفقيت تحصيلي دانش آمـوزان اثرگـذار اسـت (جـاگر و هـولم ، ٢٠٠٧).
7 Scholarly Culture 8 Tramonte&Willms 9 Yamamoto & Brinton (رجوع شود به تصوير صفحه) در مطالعات کيفي لريو (١٩٨٩)، ري ٥ (١٩٩٨)، کارتر٦ (٢٠٠٣) و بلکدج ٧ (٢٠٠٣) از مفهوم مفهوم سرمايۀ فرهنگي نيز استفاده شده است .
ري(١٩٩٨) براي سنجش سرمايۀ فرهنگي از شاخص هاي اعتماد والدين به قبول نقش مشاور تحصيلي، دانش تحصيلي و شناخت کارايي دستيابي به معلمان جهت پاسخگويي به شکايت هاي آنها، توانايي جبران کسري بودجه تحصيل فرزندان ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1 Dumais& Ward 2 Bennett, Lutz, &Jayaram 3 Painoand &Renzulli 4 Gaddis 5 Reay 6 Carter 7 Blackledge استفاده کرده است .