چکیده:
این نوشتار در پی اثبات تحریم ساخت و استفاده از سلاحهای کشتار جمعی (اتمی، میکروبی، هستهای) از دیدگاه فقه و اجتهاد است. نخست بیان شده که منظور از سلاحهای کشتار جمعی سلاحهایی است که قدرت تخریب فوقالعاده دارد و علاوه بر نظامیان، افراد غیرنظامی را مورد اصابت قرار میدهد، آنگاه به دلیل عقل و برخی از آیات قرآن کریم و روایات شریف، استدلال شده است و نتیجهای که حاصل شده این است که حتی در فرضی که دشمن دارای چنین سلاحی است و از آن استفاده هم بنماید، اسلام اجازه استفاده از چنین سلاحی را در جنگ نمیدهد. در این مقاله این مطلب به خوبی واضح و روشن گردیده که، دین اسلام هرگز موافق با این نیست که مسلمانان هر عملی را که دشمنان و کفار در جنگ با آنان انجام میدهند، مرتکب شوند، از این رو؛ برای نمونه اگر کفار اسرای مسلمانان را به قتل برسانند و یا آنان را مثله نمایند، هیچگاه اسلام اجازه مقابله به مثل در چنین مواردی را نمیدهد.
The present writing aims to prove that, according to [Islamic] jurisprudence and Ijtihad, producing and using weapons of mass destruction (atomic, microbial, and nuclear) are prohibited. By weapons of mass destruction, weapons are meant which have an extraordinary destruction power and, in addition to military people, kill civilians. Based on rational arguments, some Quranic verses as well as noble hadiths, it has been argued that even if the enemy has such weapons and uses them, Islam does not allow to use these weapons in war. In the present article, it has been clearly explained that Islam never agrees that Muslims do whatever action against enemies and disbelievers in war. For example, if disbelievers kill Muslim prisoners or mutilate them, Islam never does allow Muslims to do similar actions.
خلاصه ماشینی:
پاسخ به دو سؤال: در این قسمت نیز لازم است به دو سؤال پاسخ داده شود: سؤال اول: آیا میتوان در فرضی که دشمن دارای سلاح اتمی است و با آن مسلمانان را تهدید میکند به آیه شریفه «فمن اعتدی علیکم فاعتدوا علیه بمثل ما اعتدی علیکم»: پس هرکس که به شما تعدی و تجاوز کرد شما هم به مثل همان به او تعدی کنید (بقره: 194)، تمسک نمود و نتیجه گرفت که به مقتضای آیه برای مقابله به مثل مسلمانان مجاز باشند چنین سلاحی را تهیه نمایند؟ و نیز در صورتی که کفار از این وسیله استفاده نمایند آیا به مقتضای آیه میتوان گفت مسلمانان هم میتوانند استفاده نمایند؟ جواب: اولا آیه شریفه بر حسب ظاهر در موردی است که ظلم و اعتدا بر کسی محقق شده باشد، بنابراین مجرد داشتن سلاحهای اتمی از مصادیق اعتدا نیست.
3. از نظر قرآن کریم نه تنها دلیلی برای استفاده از سلاحهای اتمی و یا شیمیایی نداریم؛ بلکه در قرآن نهی از اعتداء شده است و به خوبی از آن حرمت به کارگیری از این نوع سلاحها استفاده میشود و به طور کلی آیات قرآن کریم بر دو طائفهاند که باید مجموع آنها را ملاحظه نمود و ممکن است یک طائفه مقید طائفه دیگر باشد و نتیجه این شود که مسلمانان موظفند خود را مجهز به سلاحی کنند که موجب فساد نباشد و یا ممکن است نتیجه آیات این باشد که سلاح اتمی چون موجب فساد است استفاده از آن جایز نیست.