چکیده:
استناد به احادیث در قلمرو احکام الزامی نیازمند شرایط اولیه حجیت است. اما از آنجا که برخی در زمینه سنن، به قاعده تسامح در ادله سنن استناد کرده و در نتیجه تسامح در شرایط حجیت سنن را مطرح کرده اند گذشته از درستی یا نادرستی تمسک به قاعده در عرصه مستحبات و مکروهات که محل بحث موافقان و مخالفان قرار گرفته است. پرسش این است که آیا به فرض جاری بودن اصل قاعده، می توان این تسامح را تا سر حد روایات طبی گسترش داد؟ موضوعی که در این مقاله پیگیری می شود، کاربرد این قاعده در روایات پزشکی است. چنان که بررسی ها نشان می دهد به نظر می رسد، اجرای قاعده تسامح در قلمرو روایات طبی، با موانع جدی روبه رو است.
Reliance on traditions (ahadith) in the realm of obligatory precepts requires the preliminary conditions of authoritative (hujjiyat). However، since some have in relation to rules of conducts (sunan) relied on the rule of “tolerance in the evidences of sunan” and have consequently brought up the tolerance in the conditions of
authenticity of sunan; and irrespective of the truth or untruth of resorting to the rule in the field of the preferable religious acts (mustahabbat) and the detestable things (makruhat)، which is disagreed upon by the proponents and the opponents، the question is whether – given the applicability of the rule itself – this tolerance can be extended to the medical traditions. The subject followed up in this article is the application of this rule in medical traditions. As the studies indicate، it seems that the execution of the rule of tolerance in the realm of medical traditions face serious obstacles.