چکیده:
The importance of the discussion regarding the essence of Quran arises primarily from the fact that part of the meanings and teachings of Quran are related to the essence of verses، and، also، the eternity of Quran has a collateral relationship with its essence. The essence of Quran can be studied from different aspects، though the first step in this regard is to understand the nature of Quran’s essence; an action which not only is efficient in understanding the range and levels of Quran’s essence but also plays an important role in understanding a correct way to interpret Quran and deal correctly with interpretive narrations. In different eras، scholars in various fields of Islamic sciences have proposed different definitions for the essence of Quran، but it can be derived from hadiths that this essence is both the concealed meanings of the verses and the teachings which cannot be initially understood. The present paper aims to investigate the conceptology of the essence of Quran based on narrations. As a result of this research، it can be concluded that the essence of Quran in narrations has been proposed in three forms: the evidence of verses، different meanings concealed from the words of verses and the deep meanings of Quran.
خلاصه ماشینی:
علامه طباطبائی بیش از صد بار در تفسیر المیزان از قاعدة جری نام بـرده اسـت و آن را جهـت توسعۀ مصادیق و مفاهیم جدید قرآن ، مهم دانسته اسـت و مـی نویسـد: «قـرآن از نظـر انطبـاق بـر مصادیق و بیان حال آنها از وسعت و مجال خاصی برخوردار است و به مورد نزول اختصاص نداشته ، بلکه در هر موردی که با مورد نزول از جهت ملاک متحد است ، جاری می شود و این همـان قاعـدة جری است (طباطبائی، ١٤١٧ق .
(422 ٣ـ در مورد آیـۀ «تلک الرسل فضلنا بعضهم علی بعض منهم من کلـم اللـه ورفـع بعضـهم درجات وآتینا عیسی ابن مریم البینات وأیدناه بروح القدس ولو شاء الله ما اقتتـل الـذین من بعدهم من بعد ما جاءتهم البینات ولکن اختلفوا فمنهم من آمن ومنهم من کفر ولو شاء الله ما اقتتلوا ولکن الله یفعل ما یرید» (البقره /٢٥٣) روایت شده است : * امام باقر (ع ) فرموده اند: «آیه دلالت دارد بر اینکه اصحاب محمد (ص ) هم از این کلیت مسـتثنی نبودند؛ یعنی ایشان هم بعد از رسـول خـدا (ص ) دو دسـته شـدند: بعضـی کـافر و بعضـی مـؤمن » (کلینی، ج ٨: ٢٧٠).
شریف رضی در شرح یکی از روایت های ظهر و بطن قرآن ، ذو وجوه بودن قرآن را یکـی از ابعـاد باطن قرآن دانسته است و در این باره به روایت امام علی (ع ) کـه «فـإن القـرآن حمـال ذو وجـوه » (نهج البلاغـه / ن ٧٧ و مجلسـی، ١٣٩٧ق .