چکیده:
There are new evidences to suggest that personality and emotional intelligence play a significant role in origin of entrepreneurship. However، few studies are carried out in this area particularly with regard to gender differences among individuals. Therefore، the main purpose of this study was to investigate the effect of emotional intelligence on students’ entrepreneurship competencies in agricultural fields of Zanjan University and to examine the moderating effect of gender on the relationship between emotional intelligence and entrepreneurship competencies. The target population of the study contained all M.Sc. students in agriculture faculty of Zanjan University (n=366). According to Krejcie and Morgan table، a sample size of 280 was selected using a stratified random sampling method (n=280). A questionnaire was used to collect the data. A panel of faculty members in University of Zanjan confirmed the content validity of the questionnaire. A pilot study was conducted to establish the reliability of the instrument. Cronbach’s Alpha coefficient for the main scales of questionnaire was at appropriate level. The data were analyzed using Structural Equation Modeling (SEM) multivariate technique. The results showed that emotional intelligence had a positive and significant effect on dependent variable of entrepreneurship competencies explaining about 35 percent of its variances. Also، the result indicated that gender had a moderating effect on the relationship between emotional intelligence and entrepreneurship competencies; so that the relationship was non-significant for male students، whereas it was positive and significant for female students.
خلاصه ماشینی:
رویکرد جنسیتی در سنجش رابطه هوش هیجانی و قابلیت های کارآفرینی دانشجویان روح الله رضائی ١*، محمد بادسار٢، نفیسه صلاحی مقدم 3 چکیده امروزه ،شواهدجدیدحاکی ازآن است که شخصیت وهوش هیجانی نقش مهمی درمنشأکارآفرینی ایفامیکنـد؛ هرچند،به رغم اهمیت موضوع ،مطالعات اندکی دراین زمینه ،به ویژه بادرنظرگرفتن تفاوت جنسـیتی بـین افـراد، انجام شده است .
ازاین رو،هدف اصلی این پژوهش بررسی تأثیرهوش هیجانی برقابلیت های کارآفرینی دانشـجویان رشته های کشاورزی دردانشگاه زنجان وآزمون اثرمداخله گری متغیـرجنسـیت دررابطـهبـین هـوش هیجـانی و قابلیت کارآفرینی است .
همچنین ،براساس نتایج تحقیق مشخص شدکه متغیـرجنسـیت ازاثرمداخله گری دررابطهبین هوش هیجانی وقابلیت کارآفرینی برخورداراست ؛به نحـوی کـه ایـن رابطـه بـرای دانشجویان پسرغیرمعنادار،ولی برای دانشجویان دخترمثبت ومعناداربود.
باتوجه به مطالب اشاره شده درخصوص تأثیرهوش هیجانی برقابلیت کارآفرینی ازیک سـو وبالاتربودن هوش هیجانی زنان ازمردان ازسوی دیگر،پرسش اساسی پژوهش حاضراین است که آیارابطهبین هوش هیجانیباقابلیـت کـارآفرینیمـیتوانـددردانشـجویان دختـروپسـر متفاوت باشدیاخیر؟به عبارت دیگر،آیامتغیرجنسیت ازاثرمداخله گری /تعـدیل کننـدگی در رابطهبین هوش هیجانیباقابلیت کـارآفرینیدانشـجویان برخـورداراسـت یـاخیـر؟براسـاس پرسش طرح شده ،این پژوهش باهدف اصلی بررسی تأثیرجنسیت دررابطهبین هوش هیجانی وقابلیت کارآفرینی دانشجویان رشته های کشاورزی دردانشگاه زنجان انجام گرفت .
باتوجه به تعددقابلیت های برشمرده ،براساس مرورگستردة ادبیات نظـری وجمـع بنـدی صورت گرفته ،دراین پژوهش برپنج قابلیت اصلی کارآفرینان شامل کنترل درونی ،توفیق طلبی ، ریسک پذیری ،سلاست فکری ،وعمل گراییتمرکزشده است [١؛٢؛١٣]که درادامه ،هریک از آن هاشرح داده شده اند: ١.
افـزون بـر این ،همان طورکه براساس نتایج پژوهش مشخص شد،یکی ازمؤلفه های هوش هیجانی کـه بـر ایجادوتوسعهقابلیت های کارآفرینی دانشجویان تأثیردارد،مهارت بین فـردی شـامل همـدلی ، مسئولیت پذیری اجتماعی ،وبرقراری ارتباطات اثربخش بادیگران است .