چکیده:
جذابیت جسمانی از جمله موضوعاتی است که در دوران جدید استاندارد های جدیدی پیدا کرده، به طوری که مدیریت بدن، به طور عام، و جراحی زیبایی، به طور خاص، اهمیت روز افزونی یافته و طیف وسیعی از رفتارهای گوناگون از بهداشت، بدن سازی، رژیم غذایی، و... تا انواع گوناگون جراحی را شامل می شود. این پژوهش با هدف بررسی معانی ذهنی مراجعه کنندگان برای عمل جراحی زیبایی در میان شهروندان تهرانی صورت گرفته است. مشارکت کنندگان این پژوهش را 26 نفر از دختران مراجعه کننده تشکیل می دهند. محققان از رویکرد کیفی نظریه زمینه ای[1] و تکنیک جمع آوری اطلاعات مصاحبه عمیق بهره جسته اند. تحلیل داده ها و مدل پارادایمی ساخته شده حاکی است گسترش فرهنگ ظاهرگرایی به منزله شرایط علی، فرایند جامعه پذیری به منزله بستر و زمینه و افزایش درگیری فضای ذهنی به منزله شرایط مداخله گر تاثیر گذارند. مشارکت کنندگان با قرارگرفتن در شرایط یادشده، راهبرد بازاندیشی را اتخاذ می کنند، که در نتیجه آن پذیرش اجتماعی به منزله پیامد مطرح می شود
خلاصه ماشینی:
مفاهیم ، مقولات ، و مقولۀ هسته مفاهیم اولیه مفهوم مقوله مقولۀ هسته تأکید بر تمایز ظاهر دختر و پسر، تصور پسر شجاع ـ دختر زیبا، تعریف و تمجید از ظاهر دختران کلیشه های جنسیتی فهنگ معیارهای مدرن ، ریشۀ فرهنگی داشتن زیبایی، روفرم بودن ، معیارهای علمی، الگوهای زیبایی (باربیشدن )، معیار لاغری، ایدآل همسر زیبا استانداردهای فرهنگی زیبایی رظاهرگرایی کاهش اعتماد به نفس ، خجالتی و کم رو بودن ، ترس از بیاعتنایی نداشتن اعتماد به نفس دائما حرف زدن در باب زیبایی، تمرکز فکر و حواس ، در مقابل آینه گذراندن ، رؤیاپردازی، طرح زیبایی در هم نشینیها، ارزیابی منفی از خود مشغولیت ذهنی درگیری فضای ذهنی انگ خوردن ، متلک شنیدن ، برچسب دماغ عملی، انگشت نما شدن ترس از انگ زنی هنرپیشۀ سینما، تبلیغات ماهواره ، همنوایی با همسالان ، جاذبۀ دیگران مهم گروه مرجع همراهی با نسل امروز، هم سن و سال بودن ، هم نسل بودن ، امروزیبودن ذهنیت نسلی جامعه پذیری آموزه های کودکی، خاطرات کودکی، گوشزدکردن های والدین جامعه پذیری کودکی عقاید خاص خود را داشتن ، تنوع طلبی، تجربۀ تازه و نو، ضرورت انتخاب فردی، به خود رسیدن و توجه بیشتر به خود، نوبه نو شدن ، به روز شدن اهمیت تجربۀ شخصی عادیشدن ، جاافتادن به لحاظ فرهنگی، توجیهات و دلیل تراشیها، کاهش تعصبات ، همه گیری، حل شدن مسئلۀ جراحی سترون سازی بازاندیشی بیفرهنگ دانستن قدیمیها، نسبت جهالت به گذشتگان ، دیرجا افتادن ، نقد چارچوب های فرهنگی گذشته نگری انتقادی احساس تحویل گرفته شدن ، جلب توجه در کوچه و بازار، دیده شدن جلب توجه عمومی کسب پذیرش اهمیت ظاهر برای مردان ، سلیقۀ پسرها، جذابیت ، پیداکردن همسر، دلبریکردن ، زیبایی اولویت اول مردان برای انتخاب جلب توجه جنس مخالف اجتماعی یافته های این مطالعه با توجه به رویکرد امیک و اتیـک گـردآوری شـده اسـت .