چکیده:
روند جهانی عکاسیمد برای تبلیغ مد اسلامی، جریان نوظهور عکاسیمد مادستی ٣ را برگزیده اسـت ؛ جریـانی کـه زادگاهش در خارج از مرزهای کشورهای مسلمان بوده ، اما برای آشتی میان مـد و عکاسـی بـا عقایـد مـذهبی در سرزمین های اسلامی اهمیت وافری یافته است . در این پژوهش ، به بررسی آثار خلق شده در حوزة عکاسیمد پوشـاک اسـلامی در نشـریات (چـاپی و آنلایـن ) ایرانی و مقایسه آن ها با آثار تولیدشده در جهان ـ در حوزة عکاسیمد مادستیـ پرداخته شده است و سـپس بـرای درک ویژگیها و تمایزهای میان این دو، برمبنای پیشینه فرهنگی و مذهبی و تاریخی، از منـابع مکتـوب اسـتفاده شده است . و در آخر، بررسی تصاویر مد اسلامی نشان میدهد که برمبنای تقابل دائمـی تابوهـای فرهنگـیــ مـذهبی و نیازهای روانی جامعه ، نوع متفاوتی از عکاسیمد در ایران پدید آمده است . ایـن دگردیسـی عکاسـیمـد در ایـران ، حاصل محدودیت های تصویری زن از یک سو و ناشناخته ماندن عکاسیمد مادستیـ به منزلـه گـرایش متناسـب بـا فرهنگ جامعه مسلمان ـ از سوی دیگر است .
خلاصه ماشینی:
به ایـن صـورت کـه ابتـدا بـه بررسـی دگردیسی عکاسی مد در جامعۀ ایران مـیپـردازد، سـپس براسـاس آن ریشـه هـای فرهنگـی و مذهبی این نوع را در گذشته بررسی میکند (با وجود روش کمی پژوهش ، از داده هـای کیفـی، همچون تصاویر، به صورت گسترده استفاده شده است ).
منظور از این صراحت ، درواقع تمرکز بیشترین توجه به نمایش پوشاک اسـت نـه بـه مـدل ؛ پس چنان که در شکل ٢ مشاهده میکنید، فقط لباس این مانکن ها با پوشش اسـلامی مغـایرت دارد و در صورت پوشیده شدن ، دیگر این تصاویر برای مجلات اسلامی مشکلی نخواهند داشت و حتی در مقایسه با تصاویر مجلات مد ایران از حرکات محدودتر و ساده تری استفاده کـرده انـد؛١ به این دلیل که در عکاسی از مد لباس ، مدل ها فاقد خودنمایی یا حس اروتیک انـد و حرکـت و چرخش آن ها فقط برای نمایش بهتر لباس است نه برای نمایش اندامشان ؛ پس این تصاویرـ در صورت حفظ حجاب ـ مشکلی ندارند.
یکی از دلایل ضعف تصاویر مد ایران این است که چـون ماننـد سـایر کشـورهای جهـان ، عکاسیمد در همۀ ابعاد وجودیاش میسر نیست ، عکاس مـد ایرانـی دسـت بـه ابتکـار عمـل میزند و اروتیک را نهفته در لایه لایه های حجاب نمایش میدهد.
برخلاف آنکه عکاسیمد در کشورهای غیرمسلمان در مجلات تبلیغ پوشاک مسلمانان راه نمایش زنان به صورتی فاقد حس اروتیک را در پیش گرفته است و این سبک ساده و بیپیرایه با زیبایشناسی خاص خود را در کنار عکاسی گلامور و سایر انواع عکاسیمد ادامه میدهند، عکاسان مـد ایـران همۀ ممنوعیت های وارده بر کارشان را در زیر لفاف جامۀ زنان پنهان میکنند و رشد میدهند.