چکیده:
پژوهش حاضر به بررسی تفاوت های نوشتاری زنان و مردان در رمان های معاصـر ایـران مـیپـردازد. هـدف از ایـن تحقیق ، بررسی این مسئله است که آیا عامل جنسیت به بروز تفاوت های نوشتاری در حوزة واژگـان و نحـو منجـر میشود یا خیر؟ در این پژوهش ، سه رمان چراغ ها را من خاموش میکنم ، کولی کنـار آتـش ، و بـازی آخـر بـانو از نویسندگان زن و سه رمان کافه پیانو، سمفونی مردگان ، و ثریا در اغما از نویسندگان مرد تحلیل و بررسی میشـود. رمان های مطالعه شده با مشخصه های زبانی در حوزة واژگان بررسی شده اند و معیار این بررسی دیدگاه هـای رابـین لیکاف (١٩٧٥) دربارة الگوی گفتار زنانه در گفتمان است . براساس دیدگاه لیکاف ، زنان با مردان به هنگـان سـخن گفتن یا نوشتن در استفاده از این موارد متفاوت انـد: اسـتفادة دقیـق از رنـگ واژه هـا، فـرم هـای مودبانـه ، قیـدهای تشدیدکننده ، صفات تهی، گفتار غیرمستقیم ، پرهیز از رکاکت و دشواژه هـا، و تاکیـد بـر تشـدیدکننده هـا. تحلیـل آماری هریک از مشخصه ها نشان داد عملکرد زنان نویسندة فارسیزبان در زمینه استفاده از رنگ واژه ها، تردیدنماها، دشواژه ها، تشدیدکننده ها، و تنوع صفات با دیدگاه های لیکاف سازگاری دارد و آن را تایید میکند.
خلاصه ماشینی:
عنوان رمان ها و نویسندگان نام رمان نام نویسنده جنسیت نویسنده سال انتشار ناشر چراغ ها را من خاموش میکنم زویا پیرزاد زن ١٣٨٠ مرکز کولی کنار آتش منیرو روانیپور زن ١٣٧٨ مرکز بازی آخر بانو بلقیس سلیمانی زن ١٣٨٤ ققنوس کافه پیانو فرهاد جعفری مرد ١٣٨٦ چشمه ثریا در اغما اسماعیل فصیح مرد ١٣٦٣ ذهن آویز سمفونی مردگان عباس معروفی مرد ١٣٨٠ ققنوس پیشینۀ پژوهش دربارة تفاوت های گفتاری زنان و مردان میتوان به پژوهش های زیر در زبان انگلیسی اشاره کـرد: لیکاف ١، ١٩٧٥ (که پژوهشی نوآورانه بود و هشت ویژگی را در گفتار زنان نشان میدهد)؛ وست و زیمرمن ٢، ١٩٧٥ (که نشان میدهد گرایش مردان در قطع گفتار بیشتر از زنان است و مردان به خود بیشتر اجازه میدهند که حرف زنان را قطع کننـد)؛ بـودین ٣، ١٩٧٥ (کـه تفـاوت هـای گفتاری زنان و مردان را به نقش های مختلف آن ها در جامعه مربوط میداند)؛ گـودوین ٤، ١٩٨٠ (که تمایز نوع صفات به کاررفته از سوی دختران و پسران جوان را مطالعـه کـرده اسـت )؛ ابـار و 1.
پژوهش هایی که در زبان فارسی دربارة تفاوت های نوشتاری زنان و مردان انجام شده اند نیـز بدین شرح اند: صادقی تحصیلی، ١٣٧٤ (که به تمایز شعر شـاعران زن و مـرد پرداختـه اسـت و مقولۀ احساس را در آن ها بررسی کرده است )؛ توکلی، ١٣٨١ (کـه مطالعـه ای تطبیقـی دربـارة مورد گسترة دایرة واژگانی دختران و پسران براساس نوشته هـای آن هاسـت )؛ قنـدهاری، ١٣٨٣ 1.
"Language and Women’s Place", New York, Harper & Row.