چکیده:
جشنوارة فرهنگی هنری امام رضا(ع ) هر ساله با گسترة بین المللی برگزار می شود و دارای بخش های متعددی است . بخش وبلاگ نویسی آن می تواند موضوع یک مطالعـه ارتباط شناختی قرار گیرد. در این نوشتار با بهره گیری از روش اسـنادی، ابتـدا بـه نقـد کلان جشنوارة وبلاگ نویسی رضوی پرداخته شده و تراکم اطلاعاتی حاصل از ایجـاد ده ها وبلاگ ، به عنوان یک آسیب مطرح شده اسـت . در ادامـه و در بخـش نقـد خـرد، ضمن تحلیل و ارزیابی معیارهای سنجش ارائه شده ، نشان داده می شود که مقوله پیام و شاخصه های زیرمجموعه آن ، مورد کم توجهی متصدیان امر قرار گرفته اسـت و نتیجـه آن ، اختصاص رتبه های برتر جشنواره به وبلاگ هایی است که از غنـای محتـوایی لازم برخوردار نیستند، امری که به فاصله گرفتن جوانان نخبـه و صـاحب اندیشـه از چنـین فضایی می انجامد. در ادامه با توجه به مولفه های فرایند ارتباط ، الگویی پیشنهادی برای سنجش علمی تر ارائه شده است .
خلاصه ماشینی:
در ادامـه و در بخـش نقـد خـرد، ضمن تحلیل و ارزیابی معیارهای سنجش ارائه شده ، نشان داده می شود که مقولۀ پیام و شاخصه های زیرمجموعۀ آن ، مورد کم توجهی متصدیان امر قرار گرفته اسـت و نتیجـۀ آن ، اختصاص رتبه های برتر جشنواره به وبلاگ هایی است که از غنـای محتـوایی لازم برخوردار نیستند، امری که به فاصله گرفتن جوانان نخبـه و صـاحب اندیشـه از چنـین فضایی می انجامد.
معیارهای ارزیابی جشنوارة وبلاگ نویسی رضوی محتوایی (١٠٠ امتیاز) فنی (١٠٠ امتیاز) هنری (١٠٠ امتیاز) تولیدی بودن تعامل با مخاطب قالب اختصاصی عمیق بودن بارگذاری سریع جلوه های هنری و نگارشی رعایت اصول نگارش و ویرایش داشتن لینک - با توجه به جدول (١) اگر نوجوانی با نرم افزارهـای گرافیکـی و طراحـی وب آشـنا باشد، به راحتی میتواند ٢٠٠ امتیاز کسب کند و باید برای ١٠٠ امتیاز باقیمانـده (بخـش پیام ) رقابت کند که آن نیز معمولا با کپیبرداری از دیگر منابع ، به سـهولت امکـان پـذیر است و جوانی نخبه که به تولید محتوای غنی دینی میپـردازد امـا آشـنایی حرفـه ای بـا نرم افزارهای گرافیکی و طراحی وب ندارد، در این جشنواره تنهـا ١٠٠ امتیـاز از بخـش محتوایی (پیام ) کسب میکند و در گروه منتخبان قرار نمیگیرد.