چکیده:
حمامهای عمومی جزئی از زندگی اجتماعی جامعۀ دیروز بودند که با ظهور مدرنیته، مورد اعتراض اصلاحگران جامعه جهت افزایش معیارهای بهداشتی آن در تناسب با زندگی جدید قرار گرفت. یکی از این استانداردها استفاده از دوش به جای خزینه بود. شهرداریها به عنوان متولی امر با اجبار دولتی حمامیها را موظف به این تغییر میکردند. این مبارزه به دلیل مطالبه و خواست بخشی از مراجعان حمامها، که استفاده از دوش را برنمیتافتند و خواستار استفاده از خزینهها بودند، بسیار طولانی و پرفرازونشیب گردید، به طوری که از اواسط حکومت رضاشاه تا دهۀ چهل شمسی را دربرگرفت. در این پژوهش با مراجعه به منابع مطبوعاتی آن زمان، اسناد و تاریخ شفاهی سیر این ماجرا در شهر اصفهان به عنوان مورد مطالعه (Case Study) تبیین و تشریح گردیده است. نتیجه اینکه به واسطۀ جدیت مقامات شهری و نیز خواست عمومی جامعۀ شهرنشین که محصول بالارفتن سطح بهداشت عمومی بود، فرآیند بهداشتیکردن حمامهای عمومی شکل گرفت. با این حال، تغییرات یادشده چون از آنجا که با جنبههای فرهنگی جامعه هماهنگی کامل نداشتند، با دورهای طولانی از کشمکش همراه شد و سرانجام، به واسطة بروز تغییرات اساسی در سبک زندگی و معماری خانههای شهری ـ که واجد حمامهای خانگی شدند ـ موضوع حمامهای عمومی و مسائل وابسته به آن، از حیات اجتماعی شهرها به کناری نهاده شد.
Public baths used to be part of the social life in the past، but reformers criticized them as modernism was beginning to penetrate the society. The reformers demanded hygienic standards to be enhanced at public baths، so that they would be congruent with modern lifestyle. Among such standards was the use of shower instead of khazinah (a large pool at public baths used for washing one''s body). Meanwhile، the authorities at the municipality، who were in charge of the city''s general issues، adopted a number of measures، by which they forced public bath owners to abide by such hygienic guidelines. Due to the opposition voiced by those people who used to go to public baths and did not want to use the shower instead of khazinah، the conflict lasted for a very long time with many vicissitudes in the meantime. The conflict encompassed the period between the middle period of Reza Shah''s ruling and the 1340s (1961-1971). The present research refers to the press published during that era، the documents and the oral history، and explores the flow of this incident in Isfahan (as a case study). Thanks to the urban authorities'' perseverance as well as the urban population’s public request، which was the result of public health level enhancement، the hygienization process was initiated. However، since the above-mentioned changes، though essential، were not completely congruent with cultural aspects in the corresponding society، they were not performed with ease، and were followed by a long-lasting period of conflicts and struggles. Ultimately، fundamental changes in the lifestyle and architecture of the urban buildings made feasible the existence of house bathrooms; thus، the issue of public bath and its related problems were removed from the social life of cities.
خلاصه ماشینی:
بیست سال بعد، نویسنده کتاب دیدنی ها و شنیدنی هـای ایـران کـه بـه سـال ١٣٢٧ش / ١٩٤٨م به اصفهان آمده ، صحنه هایی از حمام شیخ به تصویر کشید که نشان مـی دهـد ایـن رسوم غلط تا آن سال ها و پس از آن نیز ادامه داشته است ؛ زن هایی که برای قاپیدن قطعه ای از آب یا لجن مقدس خزانه حمام از سروکول هم بالا می رفتند: یک نفر مرد در حالی که پاهای خود را بالا زده است در یـک طـرف ایسـتاده و بـا قاشـق بزرگی مثل این که حلوا از دیگ تقسیم می کند، مرتبا قاشق را به میان لجن ها زده و زنان هم در گرفتن آن بر دیگری سبقت کرده ، و در حالی که هریک دو ریال به آن مـرد مـی دادنـد، لجن ها را توی دست کرده و به سر و لباس خود می مالیدند (دانشور، ١٣٢٦: ١٥٠).
آیا این بـار شـهرداری حمـامی هـا را مجبور به نصب دوش می کند؟ چون بر حسب پیشنهاد و امر جناب آقای فرمانـدار اصـفهان مقـرر گردیـده بـود کـه اولا حمام های شهر عموما مبدل به دوش گردیده و ثانیا تا وقتی که این عمل انجام نگردیده ، هر ١٥ روز یک بار آب آن ها عوض بشود، و ایـن موضـوع از طـرف انجمـن شـهرداری نیـز تصویب شده و حمامی ها برای اجرای این امر طبق دستور شهرداری حاضر نگردیده بودند، و تصور می کردند که صدور این دستور به مانند گذشته جز اجرای فرمالیته ای بیش نیست ، لذا از طرف آقای قیامی ، شهردار جدی اصفهان ، مقرر گردید که درب تمامی آن ها را ببندند.