چکیده:
اهمیت آموزش جغرافیا در جهان امروز بیش از هر زمان دیگر احساس میشود. جدا از معلم و دانشآموز، عنصر اصلی دیگری که در فرایند آموزش موثر است، استفاده از روشهای نوین آموزش مبتنی بر سبکهای یادگیری دانشآموزان است که در واقع، برقراری رابطة بین معلم و دانشآموزان را آسانتر و یادگیری را پایدارتر میکنند. در این تحقیق، محقق درصدد بررسی و شناسایی روشهای نوین آموزش براساس سبکهای یادگیری است. بدین منظور از روش تحقیق کیفی (تحلیل محتوا) استفاده شده است.ابتدا روشهای آموزش و سبکهای یادگیری دانشآموزان در متون روانشناسی و علوم تربیتی مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت و با توجه به سبک یادگیری دانشآموزان در دروس جغرافیای دورة اول متوسطه، روشهای نوین تدریس شناسایی و پیشنهاد شد. یافتههای پژوهش نشان میدهند که دانشآموزان برای یادگیری دروس جغرافیا بهویژه در دورة اول متوسطه از سبک یادگیری حسی در بعد ادراک مطالب، دیداری در بعد درونداد مطالب، فعال در بعد پردازش مطالب و کلی در بعد فهم مطالب استفاده میکنند. بنابراین شیوههای آموزشی مبتنی بر این سبکهای یادگیری (حسی، دیداری، فعال و کلی) از مطلوبیت بهتری برخوردارند. در واقع الگوها و روشهای تدریسی که مبتنی بر مشاهدة عینی پدیدهها، واقعیتها، حوادث، مواد و کسب تجربههای دست اول دانشآموزان در حین آموزش هستند. از یادگیری آسانتر و پایدارتر و جذابتری برخوردارند.با توجه به ماهیت درس جغرافیا و سبکهای یادگیری که دانشآموزان برای آموختن مفاهیم جغرافیایی بهکار میبرند، روشهای نوین آموزش دکرولی، روشنمایشی، روشگردش علمی، روش پروژه، روش حل مسئله، الگوی تدریس E۵، یادگیری از طریق همیاری، الگوی تفکر استقرایی، بدیعهپردازی، آموزش به کمک رایانه و نرمافزارهای آموزشی و... برای تدریس دروس جغرافیای دورة اول متوسطه پیشنهاد میشود
خلاصه ماشینی:
"با توجه به ماهیت درس جغرافیا و سبکهای یادگیری که دانشآموزان برای آموختن مفاهیم جغرافیایی بهکار میبرند، روشهای نوین آموزش دکرولی، روشنمایشی، روشگردش علمی، روش پروژه، روش حل مسئله، الگوی تدریس E۵، یادگیری از طریق همیاری، الگوی تفکر استقرایی، بدیعهپردازی، آموزش به کمک رایانه و نرمافزارهای آموزشی و...
محقق برای توصیف و تحلیل دادهها، ابتدا سبکهای یادگیری و روشها و الگوهای مختلف آموزش و تدریس را در کتابهای معتبر علومتربیتی و روانشناسی فیشبرداری کرده و سپس با توجه به ماهیت درس جغرافیا در دورة اول متوسطه و سبک یادگیری مناسب درس جغرافیا، روشهای نوین آموزشی متناسب هر درس دورة اول متوسطه را تبیین و توصیف و پیشنهاد کرده است.
یک معلم مؤثر باید گنجینهای از الگوها و روشهای تدریس مختلف داشته باشد تا به هنگام ضرورت و بر حسب نوع درس و شرایط تدریس، یک یا برخی از آنها را بهکار گیرد و با بهرهگیری از انواع الگوهای فعال تدریس و شیوههای نوین آموزش که مبتنی بر یافتههای جدید روانشناسی و علوم تربیتی و سبکهای یادگیری است موجبات کسب مهارتهای زندگی را در دانشآموزان و شهروندان آیندة این دهکدة جهانی بهوجود آورد.
از میان روشهای تدریس بررسیشده، برخی از روشهای تدریس مبتنی بر یافتههای جدید روانشناسی و علوم تربیتی و سبکهای یادگیری در دروس جغرافیای دورة اول متوسطه معرفی میشوند: روش تدریس توضیحی، روش پروژه، روش گردش علمی، روش دکرولی، روش تدریش نمایش، الگوی حلمسئله، یادگیری از طریق همیاری، الگوی تدریس E۵، الگوی یادسپاری، الگوی تفکر استقرایی، روش بدیعهپردازی، آموزش به کمک رایانه و نرمافزارهای آموزشی."