چکیده:
مقدمه: با توجه به اهمیت توصیههای داروساز در اثربخشی دارو و جایگاه داروساز در سلامت جامعه، نگرش افراد به نقش داروساز مهم است. داروساز علاوه بر توزیع دارو، به راهنمایی مراجعین و نظارت بر وضعیت سلامت آنان میپردازد. توصیههای داروساز درباره نحوه مصرف، میزان و همچنین اثرات دارو، ابهام و سردرگمی افراد را بر طرف میکند و به آنان حس امنیت میبخشد. هدف پژوهش حاضر، بررسی عوامل موثر بر نگرش مراجعین به نقش داروساز است. روش پژوهش: این تحقیق توصیفی تحلیلی به شیوه مقطعی و با تکمیل 400 پرسشنامه در سه ماه نخست 1393 در تهران انجام گردید. ابزار تحقیق پرسشنامه محقق ساخته و روش نمونهگیری، خوشهای چند مرحلهای بود. روایی آن صوری و محتوایی و پایایی آن با محاسبه ضریب آلفای کرنباخ 0.8008 محاسبه گردید. دادهها توسط نرمافزار SPSS19تحلیل و توسط آزمون رگرسیون متغیرهای موثر شناسایی شدند. یافتهها: داروساز توانسته انتظارات 70.5 % مراجعین را در حد متوسط برآورده سازد و 50.3% مراجعین در حد زیاد از وظایف داروساز آگاهی داشته و 42.4% درحد متوسط با داروساز ارتباط برقرار کرده و 51.3% در حد متوسط به داروساز اعتماد داشتند. در نهایت 48.7% نگرش مثبتی به داروساز داشتند. نتیجهگیری: آگاهی مراجعین از وظایف داروساز، ارتباط بیشتر با داروساز ، اعتماد به داروساز و برآوردن انتظارات مراجعین، نگرش آنان را به داروساز بهبود میبخشد. بر اساس آزمون رگرسیون متغیر «برآوردن انتظارات بیماران» سهم بیشتری در پیشگویی متغیر نگرش داشت.
Introduction: Given the importance to the pharmacists’ recommendations in the
effectiveness of the medicine and the role of pharmacist in public health، individuals’
attitude toward the pharmacists is important. In addition to distributing the medicine، the
pharmacists guide the clients and monitor their health status. Pharmacists’ advice about
how to use the medicine and also the amount and effects of the medicine removes the
ambiguity and confusion of people and gives them a sense of security. The purpose of
this study is to investigate the factors influencing the attitudes of clients toward the
pharmacists’ role.
Methods: This descriptive analytic study has been conducted with cross- sectional method by completing 400 questionnaires in first three months of 1393 in Tehran. The designed questionnaire by the researcher was the material of this research، and the sampling method was multi-stage cluster sampling method. The reliability of it was calculated by Cranach’s alpha coefficient of 0.8008. Data was analyzed by Spss19 software and the effective variables were identified by regression test.
Results: According to the results، the pharmacists could meet the expectations of 70.5 percent of clients، 50.3 percent of clients were aware of the pharmacists’ responsibilities، 42.4 percent moderately would interact with the pharmacists، and 51.3 percent moderately trust the pharmacists. Finally، 48.7 percent had a positive attitude toward the pharmacists.
Conclusion: Analytical results show that the knowledge of clients about the responsibilities of the pharmacists، more relations with the pharmacists، trust to the pharmacists، and meeting the clients’ expectations، improve their attitude toward the pharmacists. Based on the regression test، variable of meeting the clients’ expectations had a greater share in predicting the variable of attitude.
خلاصه ماشینی:
com"/>/ محسن خلیلیمیبدی <FootNote No="14" Text="- پزشک عمومی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران"/>/ علی خلیلیمیبدی<FootNote No="15" Text="- دانشجوی دکتری رشته مهندسی مکانیک، پردیس فنی دانشگاه تهران، تهران، ایران"/> مقدمه: با توجه به اهمیت توصیههای داروساز در اثربخشی دارو و جایگاه داروساز در سلامت جامعه، نگرش افراد به نقش داروساز مهم است.
در نهایت نتایج این تحقیق نشان داد که آگاهی بسیار اندکی از توانایی و نقش داروساز و داروخانهها در سلامت عمومی جامعه وجود دارد[5].
در این بین مطالعات کمتری به بررسی نگرش بیماران نسبت به نقش داروساز مقیم در داروخانه پرداختهاند.
نتایج این تحقیق با تحقیق حسن و همکاران که نشانگر پایین بودن رضایت بیماران از داروساز بوده است[10] همخوانی ندارد چرا که انتظارات 70% از مراجعهکنندگان به داروخانه در حد متوسط برآورده میشود.
همچنین نتایج تحقیق حاضر با پژوهش مصطفوی و همکاران که نشان داد مردم از وظایف داروساز آگاه نیستند و عدم حضور مستقیم داروساز در پشت میز داروخانه از عوامل مهم عدم ارتباط بیماران با داروساز است[11] همخوانی ندارد، زیرا بر اساس نتایج این تحقیق 50% از مراجعهکنندگان به داروخانه از وظایف داروساز آگاهی زیادی داشته و 42% از آنها ارتباط متوسطی با داروساز داشتهاند.
همانطور که نتایج نشان داد، آگاهی از وظایف داروساز، برآورده شدن انتظارات بیماران، ارتباط و اعتماد بیماران به داروساز میتواند نقش موثری بر بهبود نگرش بیماران به داروساز داشته باشد.
Consumer and career views of Australian community pharmacy practice: awareness, experiences and expectations, Journal of Pharmaceutical Health Services Research 2014; 5(1): 29-36.
Consumer perception of the community pharmacist and community pharmacy services in Malta, Journal of Pharmaceutical Health Services Research 2010; 1(4): 189–194.