چکیده:
عامل رفتاری اعتمادبهنفس بیشازحد مدیریت، موجب عدم تقارن هزینهها در زمان افزایش و کاهش فروش میشود. پژوهشهای قبلی بیشتر به تأثیر علل اقتصادی و علل نظریۀ نمایندگی بر چسبندگی هزینهها متمرکز بودهاند، در پژوهش حاضر به بررسی تأثیر علت رفتاری اعتمادبهنفس بیشازحد مدیریت بر افزایش چسبندگی هزینههای توزیع، فروش و اداری پرداخته شده است. جامعۀ آماری پژوهش را شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران طی سالهای 1381 تا 1391 تشکیل میدهد. برای آزمون فرضیهها از مدل بسطیافتۀ اندرسون در پنج حالت استفاده شده است. در مدل اولیه، بدون درنظرگرفتن متغیرهای اقتصادی، متغیرهای مبتنی بر نظریۀ نمایندگی، اثرات ثابت زمانی و اثرات ثابت صنعت، فقط به بررسی تأثیر اعتمادبهنفس بیشازحد مدیریت بر چسبندگی هزینههای توزیع، فروش و اداری پرداخته شد. سپس بهترتیب متغیرهای مذکور در مدل وارد شده و تأثیر آنها بر نتایج مدل مشاهده شد. مطابق یافتهها، تأثیر متغیر اعتمادبهنفس مدیریت بر چسبندگی هزینههای توزیع، فروش و اداری، در مدل اول از 76 درصد به 7/62 درصد در مدل پنجم کاهش یافت. این موضوع نشان میدهد عامل رفتاری اعتمادبهنفس بیشازحد مدیریت، موجب افزایش چسبندگی هزینهها میشود.
Managerial overconfidence behavioral factor causes cost asymmetric. Prior literature focuses on economic and agency explanations about cross sectional variation in the degree of cost stickiness. In this research، it has been explained managerial overconfidence as a behavioral explanation for cost stickiness in listed companies in Tehran stock exchange over the period of 2002 to 2012، as statistical population. For testing the hypothesis، Anderson basic model in five situations has been used. Anderson basic model used without considering economic and agency factors and year and industry fixed effects. Research results shown managerial overconfidence factor effect on cost stickiness from first model to fifth model decreased from 76 to 62.7 percentages. Thus، managerial overconfidence as a behavioral explanation for SG&A cost stickiness is relevant.
خلاصه ماشینی:
"از آنجا که هدف این پژوهش ، بررسی تأثیر عامـل رفتـاری اعتمادبـه نفـس بـیش ازحـد مدیریت در افزایش چسبندگی هزینه های فروش و اداری است و با مدل ١ نمی توان تأثیر عامـل رفتاری اعتمادبه نفس بیشتر و سایر عوامـل اقتصـادی و عوامـل مبتنـی بـر نظریـة نماینـدگی را اندازه گیری کرد، به پیروی از پژوهش کلارا چن و گورسن ناسیف (٢٠١٣) برای آزمون فرضیه هـا از مدل ٢ استفاده خواهد شد.
نتایج آزمون فرضیة پژوهش ـ نتایج آزمون فرضیه در مدل پنجم ضریب آمارة متغیرها و ضریب تعیین مدل معناداری بتا تی متغیرهای تعدیلکنندة عوامل مبتنی بر نظریة نمایندگی: متغیر جریان وجه نقد آزاد 0/000 -0/028 -1/26 متغیر نسبت پاداش هیئت مدیره به سود خالص 0/000 0/005 0/34 متغیر حاصل ضرب لگاریتم خالص درآمد فروش سال جـاری تقسـیم بـر خـالص 0/000 0/172 1/51 درآمد فروش سال قبل ، در متغیر مجازی کاهش فروش سـال جـاری نسـبت بـه سال قبل در متغیر جریان وجه نقد آزاد متغیر حاصل ضرب لگاریتم خالص درآمد فروش سال جـاری تقسـیم بـر خـالص 0/000 0/043 1/32 درآمد فروش سال قبل ، در متغیر مجازی کاهش فروش سـال جـاری نسـبت بـه سال قبل در متغیر نسبت پاداش هیئت مدیره به سود خالص اثرات ثابت زمانی 0/000 بلی اثرات ثابت صنعت 0/000 بلی مقدار ثابت مدل 0/000 0/041 4/51 آمارة فیشر 3/566 0/000 ضریب تعیین تعدیل یافته 0/691 نتیجه گیری و پیشنهادها در پژوهش حاضر با توسعة ادبیات نظری پیشین که بیشتر بر تبیین علل اقتصادی و علل مبتنـی بر نظریة نمایندگی چسـبندگی هزینـه هـا متمرکـز بـود، تـلاش شـد تـا تـأثیر ویژگـی رفتـاری اعتمادبه نفس بیش ازحد مدیریت بر چسبندگی هزینه ها بیان شود."