چکیده:
تبریز در اواخر دوران قاجار بهویژه دوران مشروطه و پس از آن کانون نواندیشی و تحول در
عرصههای گوناگون سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است. از قیام بزرگانی چون ستارخان و باقرخان تا
مبارزات استقلالطلبانه و آزادیخواهانهی شیخمحمدخیابانی در کنار تمام کسانی که بهنوعی پیشرو
و مبدع اندیشههای نوین ترقیخواهانه در زمینه اخلاقی و اجتماعی هستند، کسانی چون طالبوف
تبریزی و...
دراینمیان افرادی چون آخوندزاده و میرزاآقا تبریزی اندیشههای اصلاحجویانه خود را در قالب
نخستین نمایشنامههای ایرانی به رشتهیتحریر درمیآورند. نخستین نمایشنامههای مکتوب ایرانی
در قالب یک نوع ادبی نوین در ایران توسط آخوندزاده و به زبان آذری نگاشته میشود. آخوندزاده چه
درمقام نخستین نمایشنامهنویس و چه در مقام یک مضلح اجتماعی هواداران و تاثیرپذیران بسیاری
داشت. ازجمله میرزاآقا تبریزی که علاوهبرآنکه رسالاتی در بانی اخلاق و تربیت مینویسد. دست به
نگارش نمایشنامه نیز میزند. البته او نیز در زمینه نمایشنامهنویسی جزو نخستینهای تبریز است.
زیرا نخستین نمایشنامهها را به زبانفارسی مینویسد. باید اضافه کرد که باوجودآن که بسیار متاثر از
آخوندزاده است اما نمایشنامههایش در سبکوسیاق و شخصیتپردازی با نمایشنامههای آخوندزاده
تفاوتهایی دارد. این مقاله ضمن بررسی اجمالی اندیشه ها و آثار این دو آغازگر نمایشنامهنویسی
ایرانی در تبریز، یکی از مهمترین کانونهای شکلگیری و رشد تئاتر به شکل امروزین آن، به
بررسی ویژگیها و نوآوریهای آثار این دو نخستین نمایشنامهنویسان ایرانی دوره قاجار و تفاوتها
و شباهتهای آنان میپردازد و در پایان به این نتیجه دست مییابد که نمایشنامه و شکل خاص
ارایه آن ساختار غالب و آرمانی برای شرایط سیاسی و اجتماعی آن دوران بهشمار میرفته و
ازاینرو این نویسندگان در شمار زمینهسازان اصلی انقلاب مشروطه شناخته شدهاند. درنهایت مقاله
مشخصههایی را جستوجو میکند که فرم و شکل خاص نمایشنامه در ایران موجد آن مشخصهها
در ادبیات میشود: ازجمله سادهنویسی، واقع گرایی (رثالیسم)؛ شخصیتپردازی و متعاقب آن منطق
مکالمه و چندصدایی ادبی.
During the late Qajar، especially the constitutional period، Tabriz as a center of innovation focus on various areas of modernity and the transformation and change of political، social and cultural ، from the great uprising of sattar Khan and Bagher Khan to campaign for independence and liberation of Sheikh Mohammed Khiabani along with all those as a pioneer and innovator of new ideas and progressive social ethics like Talibov and Akhund zade... In the meantime Akhund zadeh and Mirza agha Tabrizi seeking for a literal form to transfer their reformist and radical thoughts. So the first Iranian plays were created. Iranian drama in its new genre written first by Akhund zadeh in Azari language. since the first plays written in the Persian language written by Mirza agha Tabrizi in Tabriz. It should be added that although it is highly influenced by the Akhund zada but his plays show the style and characterization is different from Akhund zade. This essay discusses the ideas and works of these two primers Iranian playwright in Tabriz، where is one of the most important centers of development of new theater as it is today، To evaluate the features and innovations of these first Persian playwrights and discuss their differences and similarities. In the end it is concluded that the dominant form which display a specific shape and ideal for social and political conditions of that time were play and drama Therefore these playwrights known as some of the main builders of the Constitutional Revolution. Finally، the paper finds that the characteristics of first plays in Iran causing a special form which is characterized in the literature. Including: Simplicity in writing، realism، characterization، and the subsequent of the logic of conversation and literary voice polyphony.