چکیده:
هدف از این مقاله ارزیابی آثار مثبت و منفی لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم بر محیط کسب و کار است. برای این منظور از روش شناسی گروه کسب و کار بانک جهانی در برآورد شاخص پرداخت مالیات، به عنوان مبنا، استفاده می شود. نتایج مقاله حاکی از آن است که با تصویب لایحه 1. نرخ کلی مالیات برای شرکت های معمول تغییری نمی کند؛ 2. در صورت اجرایی شدن طرح جامع مالیاتی امکان کاهش زمان و تعداد پرداخت های مالیاتی برای شرکت مودی وجود دارد؛ 3. از نظر پذیرش هزینه های سرمایه گذاری به عنوان هزینه قابل قبول و عدم وضع مالیات بر اضافه بهای ناشی از تجدید ارزیابی دارایی ها، انگیزه فعالان اقتصادی برای کسب و کار تقویت می شود. در عین حال، این لایحه با وضع مالیات بر ثروت و مالیات بر نقل و انتقال مکرر از مبانی اقتصادی مالیات ستانی فاصله می گیرد؛ و با وضع مالیات بر مجموع درآمد اشخاص، بدون توجه به نرخ مالیات بر شرکت ها و همچنین بدون اصلاح ساختار معافیت ها، نظام مالیاتی دچار دوگانگی می شود. در مجموع به نظر می رسد با رفع برخی کاستی ها، تصویب این لایحه در مجلس شورای اسلامی بتواند بهبود مناسبی در محیط کسب و کار فعالان اقتصادی ایجاد نماید.
This paper examines the pros and cons of new reform bill of direct tax act، and its effects on business environment in Iran. Doing business “paying taxes” index is used to study the effects of new reforms on ease of paying taxes in Iran. The results indicate that the enactment of the new bill would result in (1) no change in total tax rate; (2) reduction of time and number of tax payment; (3) powerful motivation for investment by accepting investment costs as the tax acceptable costs and by exemption of the excess value which is created via property revaluation. The negative aspects of the new bill are (1) introducing two new wealth taxes and (2) introducing personal income tax without reconsidering corporate tax and the structure of deductions and exemptions. In sum، after removing these shortcomings، enactment of the new bill makes doing business easier in Iran.
خلاصه ماشینی:
با توجه به اینکه لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم در آبان ماه سال ١٣٩١ تقـدیم مجلس شورای اسلامی شده است ودر حال حاضر مراحل بررسی آن طـی مـی شـود، یـک پرسش مقدر این است که آیا لایحه پیشنهادی اثر مثبتی بر رتبه ایران دارد وآیا ایـن لایحـه می تواند از هزینه های مالیاتی مؤدیان مالیاتی (اشخاص حقوقی ) بکاهد یا خیر.
2. Commercial Profit از سود شرکت ١که مشمول مالیات بر درآمد می شود این است که هزینه هـایی کـه شـرکت بابت تمام پرداخت های مالیاتی (جز مالیات بر درآمد شرکت ) متحمل شـده اسـت بـه سـود شرکت اضافه می شود تا کل سود حاصل از فعالیت بازرگانی شرکت به دسـت آیـد.
بـا این حال می توان ادعا کرد که هزینه مالیاتی شرکت مؤدی کاهش یافته اسـت ، چـرا کـه در ماده (٢٧) لایحه ٢، ١٠٠ درصد سرمایه گذاری انجام شده از درآمد مشمول مالیات قابل کسر است ومالیات آن به نرخ صفر محاسبه می شود.
نرخ موضوع ایـن مـاده در لایحه تغییری نکرده ، اما امکان افزایش هزینه مالیاتی مؤدی از ایـن ناحیـه وجـود دارد، چـرا که در ماده (٩) لایحه اصلاح ساختار کمیسیون تقـویم امـلاک ، موضـوع مـاده (٦٤) قـانون مالیات مستقیم ، پیش بینی شده است که این کـار بـا هـدف تعیـین ارزش معـاملاتی امـلاک متناسب با قیمت های متعارف روز انجام شده است .
اثر لایحه برزمان پرداخت مالیات برخلاف نرخ کلی مالیات و تعداد پرداخت های مالیاتی ، شـاخص «زمـان پرداخـت مالیـات » براساس نص صریح قانون تعیین نمی شود، بلکـه مربـوط بـه فراینـدهای اجرایـی مـی شـود و سنجش آن مبتنی است بر نظر خبرگان موضوع .