چکیده:
یکی از توصیههای معصومین (ع) پیرامون قرائت قرآن، خواندن آن با حزن است. این توصیه بهطور واضح از ظاهر برخی احادیث مستفاد میشود. اما آیا وجود حزن در قرائت قرآن لازم است؟ وجود حزن در قرائت، موجب ارتباط بهتر قاری و مستمع با معانی آیات و پند و عبرت گرفتن از مفاهیم آن است. لذا معصومین (ع) بسیار در این زمینه توصیه و عدهای را بهدلیل نبود حزن در قرائتشان توبیخ کردهاند. برای فهم توصیههای معصومین(ع) لازم است معنای حزن و فرق آن با حزن و غم دنیایی مشخص و منظور از آن تبیین شود. به این منظور باید مصادیق حزن را بررسی و ریشههای آن را تبیین کرد. مسلما هر حزنی علت و ریشهای دارد و دانستن آن موجب تبیین حزن ممدوح و مذموم خواهد شد. در آیات و روایات برای حزن ممدوح و مذموم علائمی ذکر شده که داشتن حزن ممدوح، از نشانههای ایمان و ترک حزن مذموم از لوازم آن است.
One of the recommendations of the Ma’ssuman (A.S.) which could be clearly extracted from the appearance of their traditions is to recite Quran with grief. But is the existence of grief in reciting Quran necessary? As a matter of fact, the co-incident of grief with reciting Quran cause a better connection between both the reciter and the listener and the meanings of the verses and also a better taking of its advices. That is why Ma’ssuman has emphasized this matter a lot and has criticized those reciting Quran without grief. In order to understand their advices, we have to distinguish the meant grief in those traditions and the material sadness raised by the incidents in the world. Therefore the cases of this advised grief should be investigated and its root should be explained. Obviously every grief has its own roots and knowing that afford us to distinguish the praised grief from the blameworthy one. In the verses of Quran and traditions, having the praised grief and abandoning the blameworthy one is considered as the signs of faith.