چکیده:
تصحیح روایات به قرینه وجود آنها در یکی از جوامع اولیه و آنگاه استثنا کردن برخی از آنها، از روشهای معمول در ارزیابی روایت و شناساندن راویان نزد قدما بوده است. امروزه نیز بسیاری با پیروی از ابنولید (م 343 ه.ق) – که روایت عدهای از راویان نوادرالحکمه یا مشایخ مولّف آن، محمد بن احمد (م حدود 290 ه.ق)، را استثنا کرده است – تمام روایات نوادرالحکمه، جز آنها که از مستثنین نقل شده است، را معتبر دانستهاند. رجال نجاشی وفهرست شیخ تنها مستند این قاعده از میان منابع متقدم هستند که این استثنا را به تفصیل نقل کردهاند. با عنایت به تفاوتهای موجود میان این دو نقل میتوان درباره عوامل پیدایش استثنا، نظیر اعتماد محمد بن احمد بر روایات غلوآمیز یا مرسل، به اظهارنظر پرداخت. چنانکه از این رهگذر میتوان امکان عدم ضعف مستثنین و نیز اختصاص این قاعده به نوادرالحکمه را ثابت کرد.
Acknowledging traditions based on the evidence of their existence in the early sources (Javamie) and exempting some of them thereafter, has been a routine approach to evaluate traditions and introduce the narrators among the past scientists. Also today, following Ibn Valid (d. 343 H.L.), some scientists, acknowledge all the traditions of the book Nawadir al-Hikmah excepting those of some narrators or the “Mashayikh” of its composer i.e. Muhammad Bin Ahmad (d. 290 H.L.). Rijal of al-Najjashi and Fihres of Sheikh al-Tousi are the single sources of this principle among the past ones which conveyed this exception in details. Considering the differences between these two narrations, it is possible to comment on the causes of this exemption in the aforementioned principles, e.g. the trust of Muhammad Ibn Ahmad in “Mursal” or “Gholov Amiz” traditions. Following this approach, we can prove the possibility that those people exempted are not “Zaief” and also the fact that this principle is particular to Nawadir al-Hikma.