چکیده:
خداشناسی از موضوعات بسیار اساسی و حائز اهمیت در قرآن کریم و بیانات ائمه (علیهمالسلام) است. در موارد فراوانی از آیات قرآن و کلام ائمه اطهار بهویژه حضرت علی (ع)، با تعابیر مختلف به راههای خداشناسی اشاره شده است، از مهمترین این راهها؛ راه فطرت، راه عقلی- حسی؛ و راه عقلی- فلسفی است. از آنجا که نهجالبلاغه پس از قرآن کریم، ارزشمندترین کتاب هدایت و انسانسازی محسوب میشود و در جایجای آن، انعکاس آیات آسمانی قرآن، مشهود است، در این پژوهش با روش کتابخانهای و روش توصیفی - تحلیلی در بررسی دادهها، به تبیین راههای اثبات وجود خدا از دیدگاه نهجالبلاغه، سپس تطبیق آن با آیات قران میپردازیم. نتایج حاصل از تحقیق نشان میدهد که گاهی انسان بهمجرد توجه به نظام عالم هستی، به حکم عقل فطری، به وجود خدای متعال اعتقاد پیدا میکند و همچنین اساس خلقت موجودات و آفریدهها، حاکی از آن است که عالم هستی مسخّر یک موجود مافوق طبیعی است و از نظر عقلی و فلسفی نیز وجود خدا با واسطه اثبات میشود؛ و آنچه که واسطه قرار میگیرد، یک سری اصول عقلی هستند که ضرورت وجود خدای متعال را ثابت میکنند.
Theology has always been one of the basic and essential topics in the Holy Quran and Imams’ quotes. There are many examples – especially in the speeches of Imam Ali (AS) – which are explaining different approaches toward Theology. The most important ways of them are the Nature, the intellectual-sensorial method and the intellectual-philosophic method. Since the most valuable book for constructing man's life and his guidance after Quran is Nahjul Balaqah and the reflection of the verses of the Holy Quran is obvious in every part of it, we come to explain the ways to prove the existence of God in Nahj al-Balaqah and then to compare it with the ways explained in the Holy Quran through Library method and descriptive and analytical methods in data analysis. The results show that sometimes man can believe in God by his innate wisdom. Besides, the basis of the creatures is this fact that the universe is subjected by a supernatural essence and thus the existence of God can be proved with intermediates that are some intellectual principles proving the necessity of existence of God.