چکیده:
معتزله و نومعتزله دو جریان فکری عقلگرا هستند که تفسیر ادبی قرآن را مورد عنایت ویژه قرار دادند. رویکرد ادبی معتزله در تفسیر قرآن از تفکر کلامی آنها برخاسته بود و آموزههایی همانند اعتقاد به خلق قرآن و وجود مجاز و راه داشتن تاویل در آن و باور بر اعجاز قرآن، نقشی مبنایی در شکلگیری نگرش ادبی معتزله به تفسیر قرآن داشت؛ درحالیکه این مولفهها در رویکرد ادبی نومعتزله، مسائلی روبنایی بودند و رهیافت ادبی نومعتزله بیش از آنکه مبتنی بر مباحث کلامی و اعتقادی باشد، از روشهای غربی در نقد متن پیروی میکرد. نومعتزله بهدلیل استفاده از منابع و مبانی فکری فرق مختلف کلامی و توجه به اندیشهها براساس کارایی آنها در پاسخگویی به چالشها، نتوانستند همانند معتزله منظومه فکری استواری ایجاد کنند تا بر اساس آن دیدگاههایشان در امور مختلف و از جمله رویکرد ادبی به قرآن را بهصورت مبنایی سامان دهند.
The Mu'tazila and the New Mu'tazila are two rationalist schools of Islamic theology, the adherents of which have paid special attention to the literary exegesis of the Quran. The Mu'tazila's literary approach was rooted in their thinking which was based on Kalām, including doctrines like Quranic createdness (Khalq-e Qur'an), Inimitability (I'jaz), the existence of Majaz in the Quran, and the possibility of esoteric interpretation of the Quran Ta'wil. New Mu'tazila didn’t put much importance on the said issues. Their literary approach mostly followed Western methods of textual criticism rather than being founded upon issues of Kalām and religious principles. Because of their use of the varied intellectual foundations and resources of miscellaneous sects of Kalām, and also their pragmatic approach toward thoughts in resolving challenges, the New Mu'tazila were not successful in developing a firm system of thinking (in contrast to the Mu'tazila) in order to organize their different viewpoints like their literary approach toward the Quran.