چکیده:
پارودی نوعی ادبی است که به شکلی طنزآمیز و مضحک از شیوه و سبک اثری دیگر تقلید می کند. پارودی پرداز با استفاده از قالب و سبک نویسنده یا شاعر نخست ، می کوشد تا ذهن خواننده را به اثر اولیه هدایت کند؛ سپس ، با ایجاد تغییرات، کاهش و افزایش صورتهای زبانی و ایجاد تغییرات معنایی در روایت اول، به شکلی غافلگیرانه به استهزای اثر اولیه می پردازد. پارودی کلیت نظام مندی دارد که با بررسی ویژگی ، ساختار دوبخشی و اجزای سازندة آن می توان الگویی برای تشخیص انواع پارودی تعیین کرد. از رهگذر خوانش تازة ساختار پارودی می توان به بازنگریهای ارزشمندی در حوزة پارودیهای منظوم فارسی رسید و شباهت ها و تفاوتهای آن را با پارودیهای منظوم فرانسوی تشخیص داد و ارزیابی کرد. به دلیل شباهت بین پارودیهای فارسی و فرانسوی، الگوی ساختاری ما بر هر دو دسته قابل تطبیق است . بر این مبنا با محوریت قرار دادن صد نمونه پارودی منظوم فارسی و فرانسوی ویژگی های پارودی و ساختار دو بخشی آن را مورد تامل قرار داده و اجزای آن را تبیین نمودهایم و سپس ، با در نظر گرفتن دادههای موجود و بر مبنای الگوی مورد نظر خود، بسامد انواع پارودی را تعیین کرده ایم .
خلاصه ماشینی:
"همچنین ، در انواعی از پارودی که بخش مقدمه در ابتدا و بخش بحران به دنبال آن می آید، میزان غافلگیری بیشتر است ؛ چراکه خواننده با تغییر ناگهانی بافت روایت اول روبه رو می شود و در انواعی که مقدمه عینا روایت نخست است ، سرعت یادآوری روایت اولیه برای مخاطب بیشتر و در نتیجه ، میزان غافلگیری وی افزونتر است : «گویند مرا چو زاد مادر» دستم کج و پای من مچل بود هم چشم حقیر و اندکی چپ هم کلة من کمی کچل بود(کریمی ، ١٣٨٧: ٩٦) برخلاف نمونة بالا، در پارودی زیر به دلیل تغییرات پارودیپرداز در روایت نخست ، غافلگیری در قسمت مقدمة پارودی وجود دارد: روایت نخست : هفت شهر عشق را عطار گشت ما هنوز اندر خم یک کوچه ایم پارودی: هفت مرغ چاق را صوفی بخورد ما هنوز اندر خم یک جوجه ایم ٥ (خلیل پور، ١٣٨٧: ٦٧) رامبو با الهام از اسطورة ونوس در شعر «ونوسی که از آب خارج می شود» nusVe) (neAnadyome برخلاف انتظار معمول، تصویری پست از بدن ونوس ارائه می دهد.
/ «تا مأمور پلیسی که از خشم سرخ شده بود، تا عابری که آه می کشید»/ «تا برگهای جریمه و سگ های له شده [زیر ماشین ]» / «تا حلقه های سیاه دود که استشمام می کنیم » / «همه بگویند: آنها گاز دادند» نوع چهارم: بحران – توالی مقدمه ها و بحران ها - بحران آغاز و پایان این نوع پارودی بخش بحران است و بین دو قسمت بحران آغازین و پایانی ، توالی مقدمه ها و بحرانها وجود دارد: نمونة فارسی ؛ روایت نخست : الا یا ایها الساقی ادر کأسا و ناولها که عشق آسان نمود اول ولی افتاد مشکل ها..."