چکیده:
در این نوشتار به بررسی سیر نظریه مثل افلاطونی در آرای اندیشمندان اسلامی پرداخته شده است. نظریه مثل افلاطونی، از وجوه مختلف هستی شناسانه، معرفت شناسانه، علم النفسی، اخلاقی، زیبایی شناسانه و خداشناسانه اهمیت فراوانی دارد. از زمان افلاطون تا کنون، هم در میان فلاسفه اسلامی و هم در میان فلاسفه غربی، مساله مثل افلاطونی، مورد بحث، تایید و انتقاد فراوان واقع شده است. بررسی محتوایی ـ تاریخی دیدگاه های اندیشمندان اسلامی از جمله فارابی، ابن سینا، شیخ اشراق، محقق دوانی، میرداماد و ملاصدرا نشان می دهد که اولا نظریه مثل افلاطونی نزد اندیشمندان مسلمان هم دچار جرح و تعدیل های بسیار و به برخی وجوه، پذیرفته شده و جنبه های اخلاقی و زیبایی شناسانه آن مورد نظر قرار نگرفته است؛ ثانیا ادله آن ها در رد یا اثبات نظریه مثل ناتمام است؛ و ثالثا فیلسوفان اشراقی (به معنای عام) و عرفان گرا رغبت بیش تری به پذیرش آن نشان داده اند.
Visiting professor، University of Tehran، Farabi branch This paper seeks to study the history of Platonic ideas in the works of Islamic thinkers. The theory of Platonic ideas is of great ontological، epistemological، psychological، ethical، theological، and aesthetic significance. Since the time of Plato himself the issue of Platonic ideas has been subjected to an abundance of discussions، verifications and critiques، both by the western and the Islamic philosophers. A historical content analysis of the views of the Islamic thinkers including Farabi، Avicenna، Sheik Shahabeddin Suhrawardi، Mohaqeq Davani، Mirdamad، and Mulla Sadra، indicates that، firstly، the theory of Platonic ideas has both undergone numerous adjustments and modifications by the Muslim thinkers and has been adopted selectively and its ethical and aesthetic aspects have not been given any attention by them. Secondly، their reasons for the rejection or the substantiation of the theory of ideas are insufficient and، thirdly، the illuminist and mystic philosophers (in the general sense of the words) have shown more interest to accept it.