چکیده:
منطق حاکم بر معرفت را می توان یکی از مباحث بنیادی در فلسفه دانست. رویکرد نحله های مختلف فلسفی به این موضوع، دلالت های متفاوتی را در مسائل دیگر که در طول آن قرار دارند، به همراه می آورد. مطابق با مدعای مقاله حاضر، عالم مندی معرفت، نتیجه ای است که از مبانی حکمت صدرایی درباره معرفت، نشات گرفته است. نگارنده بر آن است که با تاکید بر مفهوم عالم در این حکمت و برخی از مبانی خاص آن، همچون حرکت جوهری و اتحاد وجودی علم، عالم و معلوم توضیح دهد که چگونه انسان با ربط وجودی و ذخیره معرفتی خاص خود، استعداد پذیرش معارف بعدی را می یابد. عالم اجتماعی که به مساله امکان فهم مشترک بر اساس این باور پرداخته و امکان علم دینی که با نگاهی متفاوت به مساله علم دینی با رویکرد آیت الله جوادی آملی از این منظر پرداخته است، از جمله مسائلی هستند که در طول این امر قرار می گیرند و در انتهای مقاله به چگونگی این ابتنا اشاره خواهد شد.
The study of the logics governing knowledge can be considered as one of the fundamental issues in philosophy. Moreover، various approaches of different philosophical schools of thoughts to this issue bring about different implications for the other issues that are discussed simultaneous with it. Based on the claim made by the present paper، the universality of knowledge is an outcome that stems from the principles of Mulla Sadra’s theosophy concerning knowledge. The authors seek to explain how man finds the potential for leaning more knowledge through his existential association and his special knowledge reserve، by emphasizing the concept of the universe in this theosophy and some of its specific principles، such as trans-substantial motion، existential unity، knowledge، universe، and the caused. The social world، which has sought the possibility of a mutual understanding based on this belief، and the possibility of the religious knowledge، which has attended to this perspective with a novel view of the religious knowledge، employing Ayatollah Javadi Amoli’s approach to this issue، are among the issues that are discussed along with this matter and at the end of this paper the foundation on which this issue is based will be discussed.