چکیده:
Most of the Ash’ari theologians have preferred the theory of “acquisition” regarding the matter of how to assign actions to human; however، before them some Mu'tazilites such as “Najjariyya” and “Ḍerariyya” had believed in some forms of this theory. In contrast، most of the Mu'tazilites، and in particular “Jubaiyya” believed that، human is the creator of his actions. Ibn Arabi، while acknowledging the difficulty of the matter of acquisition or creation of human actions، frequently addressed and judged theories of “acquisition” and “creation” of actions. Although، Ibn Arabi has approved the religious and rational reasons of Mu'tazilites about the creation of actions، he considered the theory of “acquisition” evidenced by reason and Sharia and accepted some aspects of both of the competiting theories. Although he criticized both theories on many occasions، found his view closer to the Ash'arites. Neglecting the attribution of actions to God is the main deficiency of Mu'tazilites's viewpoint that is not compatible with real Monotheism. Theory of acquisition is also incorrect with respect to the negation of influence of human strength in voluntary actions، because it necessitates a kind of hidden polytheism. Thus، the explanation of Mu'tazilites and Ash'arites regarding the attribution of actions to human is at the lower grades of monotheism; but monotheism of mysticism goes beyond both of them.
خلاصه ماشینی:
هرچند نجاريه و ضراريه که از فرقههاي معتزله به شمار ميآيند به کسب افعال توسط آدمي معتقد بودند اما نظريه کسب به شکلِ رايجِ آن به اشاعره که اکثريت اهل سنت را تشکيل ميدهند، نسبت داده شده است.
ايجي حرکت انسان به سوي انجام فعل را، کسب ميداند (ايجي، 1423: 308) و غزالي براي کسب دو معنا ذکر ميکند: 1- کسب، صدور فعل از خدا هنگام حدوث قدرت در انسان است: بر اساس اين ديدگاه اولاً: قدرت انسان همزمان (مقارن) با خلق فعل از طرف خداوند است؛ و ثانياً: تعلق قدرت انسان به مقدور به معني تأثير و ايجاد نيست.
هنگاميکه ستايش و سرزنش به افعال مخلوقات تعلق ميگيرد، اين سرگشتگي دو چندان ميگردد زيرا در اين صورت ناگزيريم که افعال را به آنان نسبت دهيم و اين با فاعليت مطلق الهي سازگار نمينمايد: حيرة من حيرة صدرت ليت شعري ثم من لايحار أنا إن قلت أنا قال لا و هو إن قال أنا لا يعار أنا مجبـور و لا فعل لي والذي يفعـله بالاضـطرار والذي اسـند فعلي له ليس في افـعاله بالـخـيار (ابنعربي، بيتا، ج2: 607) همچنين او اعتراف کرده که مسألة خلق و کسب اعمال مدتها براي وي از دشوارترين مسائل بوده، تا آنکه شب ششم ماه رجب سال 633 براي وي فتحي از جانب خدا حاصل شده و در پي آن ترديد و سرگشتگي جاي خود را به يقين و اطمينان داده است.
ابنعربي در تأييد سخن خويش به اين آيه اشاره ميکند که ﴿وَاللهُ خَلَقَکُم وَما تَعمَلونَ﴾(الصافات: 96) در اين آيه اعمال انسان به خود وي نسبت داده شده اما در عين حال آفريده خداوند شمرده ميشوند (ابنعربي، 1336ق: 65).