خلاصه ماشینی:
"خود او گزارش زندگیاش را تا حدود 35 سالگی که به گرگان آمده بود،به تقاضای یکی از شاگردانش املا کرد و شاگرد معروفش ابو عبید جوزجانی بقیه آن را تکمیل و تا آخرین روز زندگیاش گزارش کرده است که متن آن در کتاب«عیون الانباء»اثر ابن ابی اصیبعه«تاریخ الحکماء»اثر قفطی،«تاریخ الحکماء»اثر شهرزوری و خلاصه دقیقتری از آن در«تتمه صوان الحکمه»اثر بیهقی آمده است که در اینجا به نحو خلاصه بیان میشود:نام پدر ابن سینا،عبد الله و از اهل بلخ بود.
تا اینجا خلاصه شرح حال بو علی از زبان خودش بود،از این پس از زبان شاگردش ابو عبید جوزجانی بدین قرار نقل میگردد: در گرگان«ابو محمد شیرازی»که دوستدار علم بود،خانهای برای شیخ خرید که «مجسطی»را برایم میخواند و شیخ کتاب«المبدأ و المعاد»و«الارصاد الکلیة»را به نام او تصنیف کرد.
طبیعت نفس: درباره جوهریت نفس،افلاطون،افلوطین و فارابی چنین اعتقادی داشتهاند،ولی بو علی به جوهریت روحانی نقس معتقد است و برای اعتقاد خود دلایلی دارد که در زیر به پارهای از آنها اشاره میشود: 1-نفس،معقولات را ادراک میکند و معقولات از خواص جسم است که تجزیه پذیر و انقسام پذیر نیست.
فلسفه بو علی 1-اصالت وجود:برخالف گفته بعضی که گفتهاند شیخ الرئیس اصالت وجودی بود،به این معنی که حقیقت هر شیء به وجود آن برمیگردد که این بحث که بر دو پایه تمایز بین ماهیت و وجود و بحث تمایز بین وجوب و امکان و امتناع استوار است و با تحلیل ذهنی به دست میآید و نیز اینکه سهروردی و میرداماد با آن مخالفت کردند و بعدها ملا صدرا به دفاع از نظر ابن سینا پرداخت،شهید مطهری نظر دیگری دارد."
کلید واژه های ماشینی:
زن
،
نفس
،
بو علی
،
عقل
،
ابسال
،
بو علی سینا
،
جسم
،
بدن
،
فارابی
،
ابو علی سینا