چکیده:
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه هوش فرهنگی با خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس بوده است. روش: روش پژوهش حاضر، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس بود که با استفاده از فرمول کوکران، 384 نفر (204 نفر مرد و 180 نفر زن) با روش تصادفی طبقه ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل دو پرسشنامه هوش فرهنگی آنگ(2004) و خودکارآمدی تحصیلی اون و فرانمن (1998) بود. به منظور آزمودن فرضیه های پژوهش، از آزمونهای آماری کولموگراف- اسمیرنوف و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. یافته ها: بین هوش فرهنگی و خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس رابطه معنادار وجود دارد. همچنین بین ابعاد هوش فرهنگی (فراشناختی، شناختی، انگیزشی، رفتاری) و خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس رابطه معنادار وجود دارد. نتیجه گیری: نتایج نشان داد که هوش فرهنگی می تواند به عنوان یک عامل اثرگذار، نقش موثری در افزایش یا کاهش خودکارآمدی تحصیلی داشته باشد
خلاصه ماشینی:
همچنین بین ابعاد هوش فرهنگی (فراشناختی، شناختی، انگیزشی، رفتاری) و خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس رابطۀ معنادار وجود دارد.
Behavioral Cultural Intelligence ج) پیشینۀ تحقیقات انجام شده در این مورد، پژوهشی که به طور مستقیم رابطۀ بین هوش فرهنگی و خودکارآمدی تحصیلی را چه در داخل و چه در خارج از کشور سنجیده باشد، یافت نشد.
جدول ٢: بررسی نمونۀ آماری بر اساس جنسیت و گروه تحصیلی (رجوع شود به تصویر صفحه) و) فرضیه های پژوهش : فرضیۀ اصلی: بین هوش فرهنگی با خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان رابطۀ معناداری وجود دارد.
دو) نتیجۀ آزمون فرضیۀ فرعی ١ در این آزمون، فرض همبستگی بین هوش فرهنگی فراشناختی و خودکارآمدی تحصیلی در دانشجویان بررسی و خروجی حاصل از آزمون در جدول ٦ آمده است .
سه ) نتیجۀ آزمون فرضیۀ فرعی ٢ در این آزمون، فرض همبستگی بین هوش فرهنگی شناختی و خودکارآمدی تحصیلی در دانشجویان بررسی و خروجی حاصل از آزمون در جدول ٧ آمده است .
چهار) نتیجه آزمون فرضیۀ فرعی ٣ در این آزمون، فرض همبستگی بین هوش فرهنگی انگیزشی و خودکارآمدی تحصیلی در دانشجویان بررسی و خروجی حاصل از آزمون در جدول ٨ آمده است .
ح) نتیجه گیری در این پژوهش به بررسی رابطۀ هوش فرهنگی با خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان پرداخته شده است .
نتایج به دست آمده از تحقیق نشان میدهد که بین هوش فرهنگی و خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان رابطۀ معناداری وجود دارد.
"Personality Correlates of the four - factor model of cultural intelligence", Group and organization Management, Vol. 31, pp.