چکیده:
هدف: مقاله حاضر به بررسی میزان پایبندی دینی در بین دانشجویان دانشگاه هرمزگان و عوامل موثر بر آن می پردازد. الگوی دینداری استفاده شده در این تحقیق بر اساس الگوی گلاک و استارک است که دینداری را دارای ابعاد اعتقادی، تجربی، پیامدی و مناسکی در نظر می گیرند. متغیرهای مستقل در این تحقیق عبارتند از: جنس، سن، سال ورود به دانشگاه، دانشکده محل تحصیل و پایگاه اقتصادی- اجتماعی. روش: به منظور بررسی میزان پایبندی دینی در بین دانشجویان، تعداد 398 نفر از دانشجویان دختر و پسر به روش نمونه گیری طبقه ای متناسب و تصادفی ساده انتخاب شدند. این تحقیق به روش پیمایش و با ابزار پرسشنامه انجام شد و داده های حاصل از پرسشنامه با استفاده از روشهای آماری در دو بخش آمار توصیفی و استنباطی مورد توصیف و تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج تحقیق حاکی از وجود تفاوت معنادار دینداری در بین دانشجویان دختر و پسر است. یافته ها همچنین نشان داد که میانگین دینداری دانشجویان بر اساس سال ورود به دانشگاه و دانشکده محل تحصیل از لحاظ آماری معنادار و متفاوت است. علاوه بر این، رابطه بین پایگاه اقتصادی- اجتماعی و پایبندی دینی نشان داد که به جز متغیر شغل، متغیرهای تحصیلات و درآمد پدر، رابطه معکوس با دینداری دانشجویان دارند. نتیجه گیری: وضعیت دینداری دانشجویان، نشانگر پراکندگی قابل توجه میزان پایبندی آنان به ابعاد مختلف دینداری است. تفاوت نمرات مربوط به ابعاد مختلف دینداری، بیانگر گرایش به دینداری باطنی(التزام به ابعاد و نشانه های فردی دین) در مقابل دینداری اجتماعی(التزام نسبت به ابعاد و نشانه های جمعی دین) است. همچنین ،از آنجا که محیط دانشگاه و محتوای علوم وآموزش دانشگاه از عوامل تاثیرگذار بر کاهش دینداری دانشجویان به شمار می آیند، به نظر می رسد که دانشگاه در پرورش دینی دانشجویان چندان موفق نبوده است
خلاصه ماشینی:
یافتهها همچنین نشان داد که میانگین دینداری دانشجویان بر اساس سال ورود به دانشگاه و دانشکده محل تحصیل از لحاظ آماری معنادار و متفاوت است.
(همان: 310) Nomos ج) پیشینه تحقیق نیکخواه(1380) در پایاننامۀ کارشناسی ارشد خود با عنوان «سنجش دینداری جوانان و عوامل مؤثر بر آن» که در بین دانشآموزان سال سوم و پیشدانشگاهی شهر شیراز انجام داده است، برای سنجش دینداری از الگوی گلاک و استارک استفاده کرده است.
سراجزاده در تحقیقی با عنوان «نگرشها و رفتارهای دینی نوجوانان تهرانی و دلالتهای آن برای نظریۀ سکولار شدن» که بر روی391 نفر دانشآموز سال سوم دبیرستان از 26 دبیرستان تهران که از روش نمونهگیری خوشهای دو مرحلهای انتخاب شده بودند، برای سنجش دینداری از الگوی گلاک و استارک استفاده کرده است.
(سراجزاده، 1383: 187-173) کاظمی و فرجی(1385)، در بررسی پژوهشها و مطالعات مرتبط با موضوع دین، حدود 135 پژوهش، مقاله، کتاب و پایاننامه (در سطوح کارشناسی ارشد و دکتری) را ارزیابی و از مجموع آنها، 73 مورد پژوهش تجربی مرتبط با موضوع دین و دینداری (متغیر وابسته یا مستقل آن دینداری بوده است) را گزارش کردهاند.
نتایج به دست آمده از این آزمون (تی=36/2 و سطح معناداری= 01/0) بیانگر وجود تفاوت معنادار بین میانگین پایبندی دینی پاسخگویان زن و مرد است.
نتایج آزمون تحلیل واریانس نشان داد که از لحاظ آماری تفاوت معناداری در میانگین دینداری دانشجویان بر حسب دانشکدۀ محل تحصیل آنها وجود دارد.
4. رابطۀ بین سال ورود به دانشگاه و پایبندی دینی برای بررسی تفاوت میانگین پایبندی دینی دانشجویان بر اساس سال ورود به دانشگاه، از آزمون تحلیل واریانس یکطرفه استفاده شده است.