چکیده:
هدف: هدف اصلی پژوهش ارزیابی تطبیقی وبسایت کتابخانههای دانشگاههای دولتی ایران از نظر کیفیت محتوایی درونی و بیرونی و پشتیبانی است. روش: این پژوهش از نوع کاربردی و به روش پیمایشی - تطبیقی است. ابزار گردآوری دادهها چکلیست معتبری است که در مرحلۀ پیشآزمون، روایی و پایایی آن از طریق بررسی متون و پژوهشهای مشابه، مشورت با صاحبنظران و مقایسه با وبسایت کتابخانههای 5 دانشگاه خارجی سنجیده شد. جامعۀ پژوهش حاضر شامل وبسایت کتابخانههای دانشگاهی ایران است. از میان آنها 28 دانشگاه غیرپزشکی و 43 دانشگاه علوم پزشکی دارای وبسایت کتابخانه هستند که در این پژوهش بررسی شدهاند. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که وبسایت کتابخانههای دانشگاههای غیرپزشکی ایران در کل 74/39 درصد عناصر محتوای درونی، 98/32 درصد عناصر محتوای بیرونی و 27/53 درصد عناصر پشتیبانی و بهطور میانگین 01/40 درصد معیارهای وبسایت کتابخانههای دانشگاهی را رعایت کردهاند؛ در مقابل، وبسایت کتابخانههای دانشگاههای علوم پزشکی ایران در کل 04/34 درصد عناصر محتوای درونی، 40/45 درصد عناصر محتوای بیرونی و 52/52 درصد عناصر پشتیبانی و در مجموع 88/39 درصد معیارها را رعایت کردهاند. بهطور کلی بر اساس معیارهای موجود در چکلیست، وبسایت کتابخانههای دانشگاههای فردوسی (61)، شاهد (55) و تهران (54) و در گروه غیرپزشکی و وبسایت کتابخانههای دانشگاههای علوم پزشکی شاهد (55)، مشهد (47) و شهید بهشتی (45) به ترتیب رتبههای اول تا سوم را به خود اختصاص دادهاند. ارزش/ اصالت: ارزش این مقاله نمایش وضعیت وبسایت کتابخانههای دانشگاههای دولتی ایران وارائۀ راهکارهایی برای افزایش کیفیت محتوایی و پشتیبانی وبسایتها و کارایی آنهاست.
خلاصه ماشینی:
يافته ها: يافته هاي پژوهش نشان داد که وب سايت کتابخانه هـاي دانشـگاه هـاي غيرپزشـکي ايـران در کـل ٣٩/٧٤ درصد عناصر محتواي دروني، ٣٢/٩٨ درصد عناصر محتواي بيروني و ٥٣/٢٧ درصد عناصر پشـتيباني و بـه طـور ميانگين ٤٠/٠١ درصد معيارهاي وب سايت کتابخانه هاي دانشگاهي را رعايـت کـرده انـد؛ در مقابـل ، وب سـايت کتابخانه هاي دانشگاه هاي علوم پزشکي ايران در کل ٣٤/٠٤ درصد عناصر محتواي دروني، ٤٥/٤٠ درصد عناصـر محتواي بيروني و ٥٢/٥٢ درصد عناصر پشتيباني و در مجموع ٣٩/٨٨ درصد معيارها را رعايت کرده انـد.
يافته هاي پژوهش وضعيت کيفيت محتواي دروني وب سايت هاي کتابخانۀ دانشگاه هاي دولتي ايران همان گونه که در جدول ١ مشاهده ميشود يافتـه هـاي پـژوهش نشـان مـيدهـد کـه در وب سـايت کتابخانه هاي دانشگاهي ايران ، در معيارهاي مربوط به محتواي دروني در ٧ معيار مربوط به «دربـارة کتابخانه » از ٢٨ وب سايت کتابخانۀ دانشگاه هاي غيرپزشکي مورد بررسي به صورت ميـانگين ٢٢/٧ (٨١/٠٧ درصد) و از ٤٣ وب سايت کتابخانۀ دانشگاه هاي علـوم پزشـکي مـورد بررسـي بـه صـورت ميانگين ٢٦/٨٧ (٦٢/٤٧ درصد) وب سايت داراي معيارهاي مورد نظر بودند.
معيارهاي مربوط به محتواي بيروني و مجموع امتيازات کسب شده جمع امتيازها ميانگين امتياز (به تصویر صفحه مراجعه شود) وضعيت پشتيباني وب سايت هاي کتابخانۀ دانشگاه هاي دولتي ايران چنانکه در جدول ٣ مشاهده ميشود يافته هاي پژوهش نشـان مـيدهنـد کـه در معيارهـاي مربـوط بـه پشـتيباني محتـوايي در ٣ معيـار مربـوط بـه «روزآمدسـازي» از ٢٨ وب سـايت کتابخانـۀ دانشـگاه هـاي غيرپزشکي تحـت بررسـي بـه صـورت ميـانگين ٢٠/٦٧ (٧٣/٨٢ درصـد) و از ٤٣ وب سـايت کتابخانـۀ دانشگاه هاي علوم پزشـکي بـه صـورت ميـانگين ٢٦/٣٣ (٦١/٢٣ درصـد) وب سـايت داراي معيارهـاي مورد نظـر بودنـد.