چکیده:
هدف از این پژوهش بررسی رابطة ابعاد هوش هیجانی با ارزشیابی عملکرد آموزشی بوده است. جامعة آماری این پژوهش عبارت بود از اعضای هیئت علمی دانشگاه ارومیه در سال 1391. برای انتخاب گروه نمونه، از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای با رعایت نسبتها استفاده شد و، در مجموع، 200 نفر انتخاب شدند. پژوهش از نوع توصیفی و طرح همبستگی است. برای گردآوری دادههای پژوهش از پرسشنامة استاندارد سیبر- شرینگ و پرسشنامة محققساختة ارزشیابی عملکرد آموزشی در مقیاس پنج درجهای لیکرت استفاده شد. دادههای پژوهش، پس از جمعآوری، بر اساس فرضیههای پژوهش و با استفاده از تحلیل همبستگی کانونی تجزیه و تحلیل شد. نتایج تحلیل کانونی با 99 درصد احتمال وجود همبستگی بین دو مجموعة متغیر را تأیید میکند. همچنین، نتایج رگرسیون چندگانه نشان داد که مؤلفههای خودآگاهی، همدلی، مهارتهای اجتماعی، و خودانگیزی پیشبینیکنندههای خوبی هستند برای متغیرهای ملاک انضباط آموزشی، توان علمی، و شیوة تدریس.
خلاصه ماشینی:
نورایی (١٣٨٩) در بررسی تأثیر هوش هیجانی اعضای هیئـت علمـی بـر عملکرد آموزشی آنان در دانشگاه آزاد اسلامی منطقة ٢ به این نتیجه رسید کـه بـین خودآگـاهی اعضای هیئت علمی و همچنین خودمدیریتی اعضای هیئت علمی با عملکرد آموزشی آنان رابطة مثبت و معناداری وجود دارد.
همان طور کـه داده های جدول ٣ نشان می دهد، فرضیة پژوهش تأیید می شود و توان علمـی ، نحـوة تـدریس ، و انضباط آموزشی با خودآگاهی ، خودتنظیمی ، خودانگیزی ، مهارت های اجتمـاعی ، و همـدلی قابـل پیش بینی و دارای رابطة معنی داری است .
نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه بین مؤلفه های هوش هیجانی با انضباط آموزشی متغیرهای پیش بین Beta t سطح معنی داری خطای استاندارد خودآگاهی -0/156 -0/011 0/876 0/043 خودتنظیمی -1/276 -0/107 0/203 0/046 خودانگیزی 0/255 3/085 0/002 0/055 مهارت های اجتماعی 0/133 1/391 0/166 0/084 همدلی 0/312 3/530 0/001 0/066 نتیجه گیری و پیشنهادها هدف پژوهش حاضر بررسی رابطة هوش هیجانی با ارزشیابی عملکرد آموزشی استادان دانشـگاه ارومیه بود.
تحلیل همبستگی کانونی در رابطه با دو مجموعه متغیر کانونی در خصوص ارزشیابی عملکرد آموزشی بیانگر این مطلب است که ٢٣ درصد از واریـانس متغیـرهـای وابسـته (نحـوة تـدریس ، انضباط آموزشی ، و توان علمی ) با متغیرهای هوش هیجانی قابل توضیح است و، از سوی دیگـر، ٢٢ درصد واریانس مؤلفه های اصلی پژوهش با متغیرهای وابسته تبیین مـی شـود.
The effect of professors evaluation on teaching quality improvement fo faculty members of Islamic azad university in region 12, quarterly, social research, third year.
Evaluation of The University Teaching / Learning Process for the Improvement of Quality in Higher Education, Journal of Assessment & Evaluation in Higher Education, 28 (2): 165-178.