چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، مطالعۀ نحوۀ اثرگذاری عوامل نگرش شغلی، هنجارهای ذهنی تسهیم دانش و کنترلهای رفتاری درکشده در تسهیم دانش، بر رفتار تسهیم دانش با توجه به نقش میانجی رفتار شهروندی سازمانی است. بهمنظور دستیابی به این هدف، دادههای پژوهش با توزیع پرسشنامه میان 384 نفر از کارکنان بیمارستان جمعآوری شد و تحلیلهای مد نظر از طریق مدلیابی معادلات ساختاری انجام گرفت. نتایج حاکی از آن است که از میان ابعاد نگرش شغلی، عجینشدن با شغل و تعهد سازمانی بهطور مستقیم و رضایت شغلی بهطور مستقیم و غیر مستقیم منجر به تسهیم دانش سازمانی میشوند. بهعلاوه، کنترل رفتاری بهصورت غیر مستقیم و هنجار ذهنی بهطور مستقیم و غیر مستقیم بر رفتار تسهیم دانش اثر میگذارند. بنابراین، رفتار شهروندی سازمانی فقط در رابطۀ عجینشدن با شغل ـ تسهیم دانش و تعهد سازمانی ـ تسهیم دانش نقش میانجی را ایفا نمیکند؛ یعنی، عجینشدن با شغل و تعهد سازمانی فقط بهطور مستقیم به تسهیم دانش میان کارکنان منجر میشود. این یافتهها بر لزوم توجه به رفتار شهروندی سازمانی در تسهیم دانش سازمانی اشاره میکنند.
خلاصه ماشینی:
در میان این پژوهش ها، به نظر می رسد رفتار تسهیم دانش یکی از مفاهیم سازمانی است که توجه برخی محققان را به خود جلب کرده است (یو و چو، ٢٠٠٧؛ تـه و سان ، ٢٠١٢).
در واقع ، این پژوهش تلاش می کند اثر عوامل نگرش شغلی (شامل عجین شدن بـا شـغل ، رضایت شغلی و تعهد سازمانی )، هنجارهای ذهنی نسبت به تسهیم دانـش و کنتـرل رفتـاری در تسهیم دانش را بر رفتار شهروندی سازمانی و رفتار تسهیم دانش بررسی کند.
از سوی دیگر، ته و سان (٢٠١٢) با استناد به نتایج پژوهش های خود ذکر می کنند که عجین شدن با شغل اثری بر رفتار شهروندی سازمانی اعمال نمی کند.
به علاوه ، ریمن ، محمود، صالح و امـین (٢٠١١) در تنظیم فهرست عوامل شغلی مهم در تسهیم دانش ، عجین شدن با شغل را یکی از موارد مهـم در نظر می گیرند و با استناد به پژوهش های گذشته ، بر اثر این عامل در تسـهیم دانـش در سـازمان (حتی به طور غیرمستقیم ) تأکید می کنند.
Behavioral Intention Formation in Knowledge Sharing: Examining the Roles of Extrinsic Motivators, social-psychological forces, and organizational climate.
The Influence of Service Climate and Job Involvement on Customer-oriented Organizational Citizenship Behavior in Greek Service Organizations: A Survey, Employee Relations, 29 (5): 469-91.
Citizenship Behavior and Social Exchange, Academy of Management Journal, 37(3): 656-69.
Justice as a Mediator of the Relationship between Methods of Monitoring and Organizational Citizenship Behaviors, Academy of Management Journal, 36(3): 527-56.