چکیده:
پیشنهاد رویکردهایی که برای تبیین نظریه معرفت به مؤلفه دیگری غیر از توجیه متوسل شده و یا توجیه را از این ساختار حذف کردهاند، مهمترین بخش بدنه معرفتشناسی معاصر را تشکیل میدهد. معرفتشناسی فضیلتمحور با تقریر ارنست سوسا از جمله این رویکردها است. در این رویکرد ابداع معنای جدیدی از مؤلفه سوم ساختار معرفت و جایگزینی آن به جای توجیه در سه مرحله صورت گرفته است. این مراحل عبارتند از نقد و حذف توجیه در معنای درونگرایانه آن، رفع اشکالات برونگرایان نسبت به توجیه و ابداع معنای شایستگی باور به جای توجیه.
خلاصه ماشینی:
معرفت شناسي فضيلت محور و مسئله توجيه سعيده فخار نوغاني دکتري فلسفه دانشگاه آزاد اسلامي تهران (نويسنده مسئول ) رضا اکبري استاد گروه فلسفه دانشگاه امام صادق (ع ) جهانگير مسعودي دانشيار گروه فلسفه دانشگاه فردوسي مشهد چکيده پيشنهاد رويکردهايي که براي تبيين نظريه معرفت به مؤلفه ديگري غير از توجيه متوسل شده و يا توجيه را از اين ساختار حذف کرده اند، مهمترين بخش بدنه معرفت شناسي معاصر را تشکيل ميدهد.
اين مؤلفه براي خارج کردن باورهاي صادقي که صدق آنها از طريق حدس (Guess) و يا شانس معرفتي (Epistemic Luck) به دست آمده در نظر گرفته شده است .
مسأله توجيه ، باورهاي صادقي را شايسته معرفت ميداند که فاعل ، آنها را بر اساس دليل و قرينه يا از طريق فرايندهاي صحيح باورساز به دست آورده باشد.
گرايش وثاقت گرايي در رويکرد فضيلت محور، فضائل معرفتي را قوا و تواناييهاي شناختاري قابل اعتماد براي فاعل شناسا معرفي ميکند.
مرحله دوم نقد مفهوم توجيه در معناي برون گرايانه آن در رويکرد وثاقت گرايي است و مرحله سوم پيشنهاد مفهوم بديع شايستگي باور(Aptness) براي ارزيابي باورهاست .
p ,١٩٩١ ,Ibid) - آگاهي فاعل شناسا از باورهاي پايه خود، از نوع توجه مستقيم و بيواسطه نيست .
به عبارت ديگر فاعل شناسايي که واجد فضيلت هاي مذکور است اگر در جهان کنوني ما قرار داشته باشد باورهاي شايسته خواهد داشت اما به جهت اينکه در جهاني قرار دارد که اين قوا فضيلت محسوب نميشود، باور شايسته ندارد.
علاوه بر اين ، بر طبق مفهوم منظر معرفتي، فاعل شناسا بايد به قابل اعتماد بودن اين فرايند معرفت داشته باشد.