چکیده:
چکیدهیکی از مهمترین رسالت دولتها، خصوصا در کشورهای درحال توسعه، اجرای پروژههای زیرساختی و زیربنایی است. نیاز شدید کشورها به انجام این پروژهها از سویی و ضعف مالی، مدیریتی و اجرایی دولت در اجرای آنها از سوی دیگر، لزوم بهرهگیری از سیاستهای جدید در این راستا را نمایان ساخته است.مشارکت دولت و بخش خصوصی (PPP) یکی از رایجترین و پرکاربردترین این-گونه سیاستهامیباشد و طی دو دهه اخیر گرایش به آن افزایش یافته است. اما ماهیت بلند مدت این پروژههاو تغییرات سریع بازار موجب بروز اختلافات متعدد در طول فازهای اجرایی این پروژهها شده، به گونهای که بررسیهای صورت گرفته نشان میدهد اکثر این پروژهها با چندین مرحله مذاکره مجدد همراه بودهاند. این مقاله سعی دارد تا با بکارگیری نظریه بازیها راهکار مناسبی را برای برون رفت از مشکلات مالی احتمالی و جلوگیری از بروز تأخیر در اجرای پروژهها ارائه نماید. مدل ارائه شده در این تحقیق از نوع بازیهای پویا با اطلاعات کامل بوده و بیشترین همخوانی را با فضای واقعی دارا میباشد، به گونهای کهپدیدههای مختلفی چون فرصتطلبی پیمانکار خصوصی، ارزش زمانی پول، مذاکره با پیمانکاران دیگر و هزینههای مختلف سیاسی تحمیل شده به دولت را لحاظ نموده است. در نهایت راهکارهایی برای پیشگیری از بروز اینگونه اختلافات و بهبود فرآیند اجرایی پروژههای PPPارائه شده است.
خلاصه ماشینی:
مدل ارائه شده در این تحقیق از نوع بازیهای پویا با اطلاعات کامل بوده و بیشترین هم خوانی را با فضای واقعی دارا می باشد، به گونه ای که پدیده های مختلفی چون فرصت طلبی پیمانکار خصوصی ، ارزش زمانی پول، مذاکره با پیمانکاران دیگر و هزینه های مختلف سیاسی تحمیل شده به دولت را لحاظ نموده است .
شکل ٣ یک نمونه از تابع سیاسی ناشی از شکست پروژه و عقد قرارداد با پیمانکار دوم بنابراین همانگونه که در شکل ١ نشان داده شد، عواید پیمانکار و دولت از اعلام ورشکستگی به صورت((r +n)D − ,o −(خواهد بود.
gU gU ≤ J m(x)= }J + p(gU) gU > J (1) s در این رابطه J «مقدار کمک هزینه قابل قبول» است که اگر درخواست پیمانکار کم تر از آن باشد، قطعا مورد پذیرش قرار می گیرد و بدون هیچ گونه مذاکره ای پرداخت می شود.
بنابراین به طور کلی عواید دولت و پیمانکار را از این اقدام می توان به صورت − g∗U) ((m)gU−t, بیان نمود که در شکل ٢ نشان داده شده است .
تعیین تعادل در تصمیم گیری دولت : با در نظر گرفتن پارامترهای ذکر شده اگر ′x محل تلاقی دو تابع (m)x و (n)x باشد، همانگونه که در شکل ٨ نمایش داده شده است ، به ازای ′x >x انتخاب بهینه دولت انجام مذاکره با پیمانکار و پرداخت کمک هزینه به اوست ، در حالی که برای ′x <x باید با پیمانکار دوم قرارداد امضا کند.
"Risk management strategies for privatized infrastructure projects: Study of the build-operate–transfer approach in East Asia and the Pacific".