چکیده:
تحقیقات و مطالعات زیادی درباره نظام بودجه ریزی بر مبنای عملکرد انجام شده و مدلها و چارچوبهای مفهومی و فرآیندی بسیاری برای آن ارائه شده است که همگی در قالب پارادایم مدرن قابل تبیین و تفسیر هستند . در سالهای اخیر که این نظام مورد توجه مجدد محققان و برنامه ریزان قرار گرفته است، بررسی این نظام از منظر پارادایم پسا مدرن می تواند منجر به نتایج جالبی در خصوص استفاده از مفاهیم این نظام بودجه ریزی در فضای عصردانش و اطلاعات شود. در این مقاله نظام بودجه ریزی بر مبنای عملکرد از منظر بنیانهای اصلی آن مانند کنترل ، ساختار بودجه¬ریزی ، برنامه ریزی استراتژیک ، هزینه یابی بر مبنای فعالیت ،ارزیابی و مدیریت عملکرد مورد شالوده شکنی قرار گرفته است. در ادامه ضمن مروری بر مدل ورای بودجه ریزی ،نتایج حاصل از شالوده شکنی انجام شده در قالب شبه مدل ورای بودجه ریزی بر مبنای عملکرد جمع بندی شده است.
خلاصه ماشینی:
بودجه ریزی به عنوان یکی از نظامهای مدیریتی در سازمان تنها شیوهای برای تخصیص بهینه منابع در سازمان نیست ، در این نظام عملکرد کارکنان مدیران، ذینفعان و محیط سازمانی و عوامل مختلف فرهنگی ، سیاسی و محیطی نقش ایفا می کنند و یک مجموعه پیچیده را پیش روی تصمیم گیرنده قرار می دهند [٤].
آیا این انحراف به وجود آمده «نامطلوب» است ؟ یا نتیجه تلاش سازمان برای انطباق خود با تغییرات محیط بوده است ، به نحوی که اگر در ابتدای تدوین بودجه از وضعیت واقعی متغیرها در آینده آگاه بود، سند بودجه را به نحوی دیگر طرحریزی می کرد؟در این صورت معیارهای مناسب برای عملکرد خوب از کجا باید فهرست شوند؟ ٣-٢- رویکرد پسامدرن به بودجه ریزی بر مبنای عملکرد با محوریت انتقاد از مدیریت عملکرد برخی محققان در مطالعات انتقادی خود درباره نظامهای مدیریت عملکرد بیان کردهاند که هیچ کدام از روشهای مختلف ارزشیابی عملکرد نمی توانند به طور جامعی سازمان را توصیف و ارزشیابی کنند، برای مثال در حالی که TQM١٤ به وسیله تعداد زیادی از سازمانهای علاقه مند 14TotalualityManagement به ارتقای سنجه های حیاتی و بهبود مستمر به کار گرفته شده است ، این روش به نقش و تأثیر شاخص هایی مانند رضایت کارکنان در بهبود مستمر توجه نکرده است .
; "Authority, acceptance, ability and performance- based budgeting reforms"; The International Journal of Public Sector Management ,Vol. 17, No. 4, pp.
; "A linear programming model for performance based budgeting with robust approach"; Journal of Public Management ,Vol. 3, No. 8, pp.
;"Conditions to implement outcome-oriented performance budgeting: Some empirical Evidence"; Journal of Public Budgeting, Accounting & Financial Management, Vol. 11, No. 4, pp.